söndag 15 juli 2012

Små solfåglar långt borta - Christine Watson

En alldeles fantastisk bok jag tog med mig till Florida, USA, var Christine Watsons Små solfåglar långt borta. En bok som handlar om de fula sanningar vi måste acceptera och vänja oss vid, men den utforskar också betydelsen av att tala ut mot orättvisor även om kostnaden är hög. Handlingen erbjuder en övertygande och uppslitande porträtt av motståndskraft.

Blessings pappa lämnar familjen för en annan kvinna, han slutar betala hyra och mamman förlorar sitt jobb eftersom hon inte är en gift kvinna längre. Blessing, hennes bror och mamman flyttar tillbaka till morföräldrarnas by i Nigerdeltat vilket är en stor förändring för Blessing och hennes bror Ezikiel.

Här i västvärlden oroar vi oss för trafiken, jobb, stress och skyhöga priser på livsmedel och kabelteve. I Nigerdeltat finns det utan tvekan mycket andra saker att oroa sig för. Fattigdom, parasiter i floden, bakterier i livsmedel, giftiga kemikalier i luften, ingen elektricitet eller rinnande vatten. Listan är lång och det mest alarmerande är den avlägsna skottlossning som sker. Beväpnade unga pojkar och rykten om att västerländska oljebolag betalar regeringsstyrkor.

Genom Blessing får vi ta del av allt som händer i boken vilket är en känslomässig berg- och dalbana. Och även om jag hade mina tvivel ibland blev jag mycket nöjd med slutet.

2 kommentarer :

  1. Jag gillade den också. Blev därför förvånad när Literaturmagazinet skrev att den var oengagerande...

    SvaraRadera
  2. Vad konstigt, men man tar till sig böcker på olika sätt antar jag.

    SvaraRadera