måndag 16 juli 2012

Starcrossed: Hades - Josephine Angelini

Klockan 23.50 igår kväll började jag läsa denna bok och jag sträckläste till 04.16. Jag har väntat så länge på Hades, fortsättningen till Angelinis Helena som ingår i Starcrossed trilogin. Jag tyckte lika mycket om Hades som Helena även om jag blev lite besviken på vissa delar i boken. Ändå var det utmärkt läsning och jag njöt av att sträckläsa. Hades är extremt välskriven och jag blir imponerad av karaktärernas utveckling.

Helena - hjälten
Helena växer en hel del i denna bok, men det sker lite långsamt och det tar ett tag att förstå henne. Hon börjar som osäker och svag, gör på sitt eget sätt även om det kan leda till döden. Hon vet inte riktigt till en början vad hon ska göra, mer än att hon ska hålla i gång. Lite längre fram i boken tar hon rätt steg i sin roll och lyssnar mer på sin omgivning. Helena är alltför impulsiv och tänker oftast inte innan hon handlar och detta leder självklart till konsekvenser.

Lucas - kärleken
I denna bok var det svårt att få grepp om Lucas. Hans beslut i början känns inte okej. Visserligen blev han vilseledd, men han hade ett val. Det fanns andra sätt för honom att hantera kärleken till Helena. Som att verkligen försöka fundera och räkna ut om han och Helena är kusiner eller inte. Jag förstår inte riktigt varför ingen av karaktärerna i boken är smarta nog att lista ut att Lucas och Helena inte är kusiner. Hur som helst så tycker jag att Lucas är riktigt cool.

Orion - den andra kärleken
Orion är en karatär som man vill tycka om och älska. Han är vacker, snäll och rar. Han vill verkligen hjälpa Helena när hon stiger ner i Underjorden, Hades. Orion är mer accepterande och mer öppen än Helena. Han hjälper henne att förstå vem hon är, han är stark och smart med en mystik som omger honom.

Andra karaktärer
Hector är en riktig favorit. Han är ömsint, ger fantasiska kramar och älskar sin familj väldigt mycket. Hector är modig och backar inte i svåra situationer.
Zack tycker jag verkligen synd om. Sorgligt att se de val han gör, men han kämpar verkligen och i slutet försöker han att rätta till sin dåliga val.

Jason är lite väl överbeskyddande. Visst får man en förklaring till det, men det känns inte helt okej. Han är kär i Claire som är Helenas bästa vän. Claire är en tjej som jag inte tyckte om i denna bok. Hon kan i vissa situationer välja Jason framför Helena, något jag inte tycker riktigt om.

Hela berättelsen är intensiv och allt jag hade hoppats på. Visserligen var det lite segt att läsa i början och det tog lite tid att komma in i berättelsen. Även hela denna Helena-Lucas-kusiner-grejen får vara slut nu känner jag så jag orkar läsa bok nummer tre. Jag förstår bara inte varför ingen har listat ut att de två inte är kusiner. Trots de små negativa delarna är boken jättebra. Jag kunde inte lägga ner den och det fanns så många vändningar att det var svårt att gissa sig till vad som skulle hända härnäst. Action och grekisk mytologi tillsammans med de små detaljerna skapar perfektion. Det här var döden. Det var drama. Det var kärlek. Det var krig. Det var upplösning. Det var allt jag ville läsa om i en bok och mycker mer och bättre saker.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar