söndag 3 juni 2012

Tips på lärarlitteratur - mycket givande läsning!

Jag har i helgen ägnat ett par timmar till att läsa intressant lärarlitteratur som jag vill dela med mig. Båda böckerna ges ut av Sanoma utbildning - tidigare Bonnier utbildning. Det har regnat en hel del denna helg och jag har haft ont i halsen. Ingen ridning blev det heller för jag orkade inte ta mig upp ur soffan. Och när vädret är lite tråkigt och kroppen inte riktigt orkar med, då är det lika bra att ägna sin tid åt läsning. Och ännu bättre blir det om jag tipsar och delar mig sig av det jag har läst. Som bland annat följande böcker:

Ett pedagogiskt blandband - Mikael Ekström
135 lektioner eller som jag vill kalla det: tips på hur du kan lyckas som lärare. Det är vad författaren Mikael Ekström ger dig i sin bok. Boken har gett mig en del skratt, aha-upplevelser och nya vinklingar. Jag har fått massor med tankar om vilken sorts lärare jag skulle vilja vara. Och jag tror inte att det har någon betydelse om man är en erfaren eller en nyexaminerad lärare, det här är en bok som hjälper alla och den ger verkligen tips på saker som i alla fall jag aldrig tänkt på. Jag kan erkänna att jag testade ett av Ekströms tips förra veckan under en lektion och det fungerade! Jag blev förvånad, men glad. Tipsen och lektionerna är bra och ger mig som lärare en tankeställare. Sen behöver man inte ta allt på allvar om man inte vill, men jag rekommenderar att om du är lärare ändå läser denna bok och kanske väljer ut de tips som passar just dig. Det kan vara allt ifrån klassplacering till hur du håller dig på god fot med chefen.

Att våga: En berättelse om undervisning - Stavros Louca & Thomas Holmqvist
Kommer ni ihåg programserien "Klass 9A"? I denna bok har ett par av deltagarna i SVT:s programserie delat med sig av egna minnen, hemligheten bakom gamla lärares framgångar och hur viktigt den enskilda lärarens kompetens är för elevers skolframgång. Boken väcker en hel del tankar om vad en kompetent lärare är. Författarna delar med sig av olika undervisningsstrategier, de inspirerar och hjälper till att förstå hur lärare kan hantera eventuella svårigheter man möter i skolvardagen. Författarna återkommer vid ett flertal tillfällen till att det är viktigt med lärarkompetens och motivation för att lyckas med sitt uppdrag. Vad jag också gillar med denna bok är att författarna vänder sig även till skolledare och betonar deras ansvar för att skapa förutsättningar för lärare att kunna ge en bra undervisning. Många tankar och goda råd presenteras och jag tycker att det är en bok väl värt att läsa.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar