lördag 9 juni 2012

Som Zlatan fast bättre - Niclas Christoffer

Jag har precis läst en bra bok som jag vill dela med mig på en gång. Det är debutromanen av Niclas Christoffer Som Zlatan fast bättre som ges ut av Hoi förlag.

Boken handlar om 15-åriga Simon som kommer in på fotbollsgymnasium i Skåne. Simons mamma är död. Simons pappa och lillebror flyttar med Simon till Skåne. Det räcker med att tränaren på första träningen fäller en kommentar om att Simon skulle lättare kunna röra på sig om han bara går ner ett par kilo. Det ger hemska konsekvenser för Simon eftersom han utvecklar en ätstörning.

Det här är en mycket bra bok om ätstörningar och väldigt realistisk. Det är lite ovanligt i böckernas värld att en kille får ätstörningar och man märker så tydligt att författaren själv har erfarenhet av det här. Som Zlatan fast bättre är en bok om ett viktigt ämne. Läs den, du kommer inte att ångra dig!

2 kommentarer :

  1. Jag har läst den och jag håller med,den kan med fördel läsas av både vuxna som tonåringar.Kan verkligen rekommendera den!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag har också läst den.Du har bra smak "bookis" Jag är vuxen, men läser mycket ungdomsböcker. Måste säga att den är otroligt bra. Läste om den också. Hoppas att Nicklas Christoffer kommer att skriva flera böcker.
    Jonas P

    SvaraRadera