måndag 11 juni 2012

Du glömde säga hej då - Sarah Dessen

Sarah Dessen har blivit lite av en favorit. Ibland behöver jag enkla, lätta, moderna böcker att läsa och Dessens senaste Du glömde säga hej då är precis en sådan bok. Varje Dessen bok har sin speciella berättelse och egenskap som gör dem så speciella, men tyvärr inte så unika.

16-åriga Mclean har en ansträngd relation till sin mamma och hon flyttar runt från stad till stad med sin pappa. Mclean hatar sitt förflutna och varje gång hon och hennes pappa flyttar återuppfinner hon sig själv på nytt. Hon har spelat olika roller för varje skola hon har börjat i, men när hon flyttar till Lakeview är det något med staden som vägrar henne en förändring. Detta i kombination med en kille blir hon påmind om den ursprungliga flickan Mclean.

Sarah Dessen har ett sätt att få sina karaktärer verkliga och älskvärda. De kan ibland påminna oss om oss själva och ibland har tjejerna komplicerade probem vilket gör böckerna spännande att läsa. Huvudkaraktären Mclean, i Du glömde säga hej då, visste inte riktigt själv vem hon var. Något som man ibland kan relatera till. Mcleans karaktär är extrem, hon ändrar stil och personlighet för varje gång hon flyttar så hon knappt vet vem hon själv är längre.

Alla har någon gång i sitt liv velat ändra på sig själva, kanske bli lite smartare, lite mer attraktiv eller en smula roligare. Och ändå kan man inte fly från den man är. Och den resa som Mclean gör leder till att hon slutligen inser att vara sig själv är egentligen det bästa. Jag tror att alla Sarah Dessen fan håller med när jag säger att hon är en fantastisk författare. Så har du inte plockat upp den här boken än rekommenderar jag att du gör det snart. Det är en enkel och perfekt bok att läsa i sommar. Den är vacker och helt ärlig.

4 kommentarer :

  1. Jag gillar verkligen Sarah Dessen och det är just de vardagliga relationerna som faschinerar mig och gör att jag nickar igenkännande i hennes skildringar. Jag har nyss avslutat Du glömde säga hej då och har länkat till ditt inlägg i min blogg.

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du länkat till mig! Jag håller helt med om Dessens böcker!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar Sarah Dessen. Hon är verkligen en av mina absoluta favoriter. Efter att ha läst The truth about forever, lämnade jag inköpsförslag till stans bibliotek på alla hennes andra böcker, det blev runt 6 st. och otroligt nog köpte bibblan in alla! Personligen föredrar jag att läsa henne på engelska, så vet ännu inte hur känslan är i de översatta böckerna, men ja som sagt, hon är bäst!

    När jag ändå håller på o skriver om bra författare måste jag tipsa om Sarah Addison Allen. För mig ligger hon på topp 1 (dessen som nr 2). Hennes böcker tilltalar mig verkligen då de känns lite magiska och jag får alltid en känsla av tillförsikt inför livet när jag läser hennes böcker. Att livet kan krångla till sig och vara jävligt jobbigt, men det finns ofta en mening med allt som händer! Precis som dessen har jag läst hennes böcker på engelska och jag rekomenderar dem verkligen! Garden Spells, The Peach Keeper, The girl who chased the moon & The sugar queen.

    Ha det bra!
    Joanna

    SvaraRadera
  4. Kul med lite tips! Tack :)

    SvaraRadera