lördag 16 juni 2012

Älskade Sverige: Den vackra naturen & den goda maten - Thomas Tengby & Karl-Christer Wallberg

Älskade Sverige är mer än en kokbok. I den här boken bjuds läsaren på typiska recept från sex olika landskap i Sverige och utöver det får man läsa lite historia om varje landskap. Vackra stora bilder på landskapen och maträtterna pryder sidorna i boken.


Efter bilderna och recepten från de sex landskapen finns det recept på olika klassiska maträtter och bakverk som t.ex skagenröra, ärtsoppa, kåldolmar, köttbullar med rårörda lingon, Kanelbullar och princesstårta. En perfekt present för den som tycker om husmanskost och som även tycker om historia.

Jag gillade den här boken, speciellt för de klassiska recepten. Om jag skulle bestämma så skulle jag välja bort en del bilder, som jag tycker är lite onödiga. Jag hade hellre sett fler bilder på maträtterna och bakverken. Men annars är detta en jättefin och härlig bok som man kan sitta och läsa även om man inte är ute efter något särskilt recept.



Recenserad av Bookis syster för Bookis litteraturblogg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar