lördag 16 juni 2012

Alef - Paulo Coelho

Alef, titeln på Paulo Coelhos senaste roman, är den första bokstaven i det hebreiska alfabetet. Titeln var helt okänd för mig men jag lockades av författaren. Eftersom jag är en stor beundrare av Coelho så måste jag läsa alla hans böcker. Jag hade än en gång väldigt höga förväntningar men blev denna gång väldigt besviken. Till skillnad från hans andra böcker så är religionen i centrum ur en annan dimension än hans andra böcker. Den är inte diskret och i bakgrunden utan det är väldigt mycket om att komma närmre Gud. Därför bestämde sig Coelho att mellan mars och juli 2006 bege sig ut på en resa vägledd av tecken. Han åker för att söka andlig förnyelse och för att bli herre över sitt universum igen.

I boken får jag svar på vad författaren menar med Alef. Det är den punkt där allting är på samma plats samtidigt. Med sig på resan har han Hilal, en kvinna som han i ett annat liv har älskat men som blivit avrättad.

Egentligen finns de inte så mycket att berätta om denna bok. Tiden är i centrum och han pendlar mellan det förflutna och nuet och mot slutet blir jag bara förvirrad. Eftersom jag själv inte tror på flera liv så blir jag lite fundersam över vad han egentligen menar. Hur kan han ha med sig Hilal som i själva verket har dött? Och i vilket liv har han älskat henne? Förvirrad och besviken blev jag. Men men, det kanske bara är jag som inte förstår boken. För någon annan kan den vara den bästa bok som någonsin lästs. Vad säger man, smaken är som .....


Recenserad sv Bookis syster för Bookis litteraturblogg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar