måndag 21 maj 2012

Noras val - Becca Fitzpatrick

Har precis läst ut Noras val av Becca Fitzpatrick, den tredje boken i en serie om fallna änglar, nefiler, vänskap och kärlek.

Jag såg verkligen fram emot att läsa Noras val och har längtat efter den. Men jag blev tyvärr inte riktigt imponerad av den som jag blev av de två första böckerna i serien. Jag älskar historien, men blev lite besviken över vad som hände med Nora. Dels att hon blev kidnappad, men också för att hon inte mindes månader av sitt liv. Historien kändes förutsägbar och jag väntade hela tiden på en spännande bit, men det kom aldrig. Jag blev också lite upprörd över att Patch (som personen Patch och inte som Jev) dyker upp först efter att jag läst halva boken. Han är min favoritkaraktär.

Slutet gillade jag lite grann och det jag tror att Nora kommer behöva att göra i kommande bok kommer att bli intressant att läsa om. Men Nora är också en karaktär som jag kan irritera mig på. Dels hennes förmåga att hela tiden hamna i trubbel, men också hennes förmåga att på ett enkelt sätt lämna huset mitt i natten och sova över hos Patch eller hitta på andra bus utan att mamman undrar vart hon tar vägen. Hallå? Hur lätt är det egentligen att vara borta hela natten utan att någon undrar var du är.

Jag hoppas att bok nummer fyra blir mer intressant även om jag är lite förvånad över att det blir en fjärde bok. Jag trodde att Noras val skulle bli den sista boken i serien, men med tanke på hur den slutade vet jag att det kommer minst en bok till. Jag vill veta vad som händer mellan Nora och Patch. Även om Noras val inte riktigt blir min favoritbok så väntar jag med spänning på fortsättningen.

1 kommentar :

  1. Patch är ju med i början.. det är Patch som är Jev, Jev är Patch.. i slutet av bok nr 2 så ger han ju Nora ringen tillbaka som han har graverat Nora och Jev och hon frågar ju då om det är hans riktiga namn. så Patch är ju med hela boken.. sen håller jag med att det var bra trist att Nora blev kidnappad och tappade minnet det drog ner boken enormt. Ser dock starkt fram emot sista boken.

    SvaraRadera