måndag 14 maj 2012

Delirium - Lauren Oliver

Jag har länge sökt efter en bok som håller mig fången, en sån där jättebra bok som man inte vill lägga ifrån sig en enda sekund. Och jag fann den! Delirium, skriven av Lauren Oliver, en fantastisk bok med en vacker berättelse. Den lilla lässtund jag hade under helgen gick så klart till att läsa första delen i Lauren Olivers dystopiska trilogi - Delirium - och jag längtar redan till bok nummer två i serien.

Vi befinner oss i en värld där kärlek har utrotats. När människorna fyller 18 år får de gå igenom en smärtsam behandling för att bli botade från amor deliria nervosa - kärlek - eller som de själva säger: en sjukdom. Människans förmåga att känna djupare för saker tas bort och de matchas sedan med en partner för att leva i ett lyckligt, kärlekslöst liv. Och människorna tror på det och i vissa fall längtar till att bli botade. De tror starkt på att det är bättre att inte känna någon passion, smärta eller sorg. Kärlek är en sjukdom och det måste stoppas med alla medel.

För Lena Haloway finns det bara ett sätt att tänka, precis som alla andra räknar hon dagarna till hon får genomgå behandlingen för att bli botad, för att inte bli frestad att älska. Lena och hennes bästa vän Hana anser att det är rätt att leva så, det är en livsstil och det enda rätta för att inte få ett förorenat sinne. Men när det är 95 dagar kvar till Lenas behandling möter hon Alex, pojken med gyllene hår som höstlöv, pojken med ögon som lyser och en utstrålning som väcker hela hennes varelse. Alex är pojken som får Lena att öppna ögonen och inse att kärlek inte är en sjukdom och att det inte krävs något botemedel mot det. Alex "infekterar" Lena med amor deliria nervosa. För Lena är det en resa, en osäker vandring full av frihet. Det finns risker runt varje hörn, ett litet felsteg och Lena döms till tidigarelagd behandling medan Alex kan dömas till döden. Men det är värt det, eller?

Delirium har fått mig att tänka så mycket att jag inte vet hur jag ska kunna stänga av. Oliver har skapat en skrämmande värld där vi får en inblick i hur samhället kan se ut om vi inte kan älska eller bli älskade tillbaka. Om det inte finns någon orubblig kärlek till ens egen mamma och pappa som tagit hand om en hela livet, eller en värkande kärlek till en partner; kan livet då vara värt att leva? Om jag bodde i Portland, där boken utspelar sig, med patrullerande män som dagligen letar efter sympatisörer och med ett staket runt staden, då skulle jag inte överleva. Hur Lena lyckas överleva är ett mysterium för mig, men på något sätt lyckas hon.

Jag kan inte säga att berättelsen är originell, den påminner mycket om Collins dystopiska framtidsberättelse, Hungerspelen. Däremot är Delirium en berättelse som får mitt hjärta att bulta. Det är spännande läsning om en kontrollerande regering, farlig och skräckinjagande, och det är en fantastisk berättelse om en förbjuden romans mellan Lena och Alex. Lauren Oliver är en författare som har en förmåga att skapa historia med hjälp av ord smidigt ihopsatta som poesi. Boken slutar med en cliffhanger som får mig att tråna efter mer. Jag vill veta vad som händer och då får jag antingen vänta tills nästa bok kommer ut på svenska eller läsa den redan nu på engelska.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar