onsdag 30 maj 2012

De utvalda: Monstrets dotter - Kristin Cashore

När jag började läsa Monstrets dotter blev jag lite förvirrad. Berättelsen sker inte i en värld av de sju kungarikena, där Katsa och Po i boken Tankeläsaren befinner sig. Monstrets dotter utspelar sig i en helt annan värld, en värld som kallas Dells. Det finns inga särlingar i den världen, inga begåvade ungdomar, som utmärker sig i form av att deras ögon är i olika färger. Men i Dells finns magi. Det är ett land som har monster - varelser i samma form som normala djur, men i levande, omöjliga och hisnande färger. Dessa monster är så otroligt vackra att de bländar och kontrollerar människornas sinnen och tankar.

Flamma är uppkallad efter sitt skimrande hår. Hon är den sista av sitt slag, ett mänskligt monster och en farlig sådan. Flammas skönhet är också hennes förbannelse, för alla som tittar på henne, både djur och människor, dras till henne, vill älska henne, uppvakta henne eller döda henne. För att dämpa sin skönhet täcker hon sitt hår varje gång hon befinner sig bland människor. Flammas monsteregenskap är att hon kan läsa människors tankar och få dem att handla mot sin egen vilja, om hon önskar. Flammas far, Cansrel, var kungens rådgivare, en grym monster som utnyttjade sin skönhet och tog över folks tankar så att de mot sin vilja fördärvade kungariket. Men Flamma själv kämpar mot Cansrels arv och vill inte på något sätt vara som sin far. Hon vill göra gott med sin förmåga. När kriget är nära och mystiska mord sker vill den unge kungen Nash och hans bror Brigan ta hjälp av Flamma. Flamma säger ja och lämnar sitt fridfulla liv i Dells för att för första gången resa med Brigan till en spännande plats, men mot ett farligt öde.

Jag höll bokstavligen andan när jag läste Monstrets dotter. Jag hade höga förväntningar på boken efter Tankeläsaren och jag kan tänka mig att det kommer att skrivas lysande recensioner om den här boken. Jag kommer att ställa mig till hyllningkören eftersom Monstrets dotter utan tvekan levererar och gör mig inte på något sätt besviken.

Författaren Kristin Cashore låter sina hjältinnor hamna i svåra situationer och hon visar ingen nåd. Flammas skönhet är så bländande att alla som ser på henne vill äga henne och hon har lidit så mycket i sitt unga liv, ärrad och härjad som hennes kropp är, har hon bestämt sig för att aldrig skaffa barn. För hon vill inte skänka sin förbannelse till ett barn. Flammas förmåga att läsa tankar och förändra människors beteenden skrämmer henne. Hon vill inte bli som sin monstruösa far, Cansrel, och använda sin överhet över andra. Även om det betyder att hon måste hjälpa ett kungadöme som står på randen till ett krig.

Två andra karaktärer i boken som jag föll för var Archer och Brigan. Det finns också ett bekant ansikte i denna bok, en ung pojke med två olikafärgade ögon och med ett oroväckande inflytande på människros tankar. Det är en karaktär som kommer att återkomma i den tredje och sista delen av De utvalda. Den pojken kommer säkert också vara källan till att människorna i Flammas värld kommer att ge sig ut för att söka efter en annan värld, Katsas värld.

Skickliga intriger, nyanserad och sagolik romatik, politiska intriger och fiender som vill störta kungen går hand i hand genom hela berättelsen. Författaren har lyckats bygga upp en trovärdig och övertygande värld. De unga hjältinnorna i Cashores böcker hamnar inte direkt vid altaret så fort de har hittat någon de älskar, de får inte barn på en gång eller lever lyckligt i alla sina dar. Kvinnorna är starka och har bestämda åsikter om hur de vill att deras liv ska vara.

Jag har blivit kär i Kristin Cashores serie, de vackra berättelserna, de underbara världarna och de starka människorna. Jag rekommenderar varmt att du läser De utvalda. Nu väntar jag med spänning på den tredje och avslutande delen.

4 kommentarer :

  1. Jag håller på att läsa den här nu:D

    SvaraRadera
  2. är katsa med i den här delen av De utvalda?
    Blir tacksam för svar!

    SvaraRadera
  3. Ja du, det var ett tag sedan jag läste denna bok. Men jag minns inte att Katsa var med.

    SvaraRadera