söndag 27 maj 2012

De dödas strand - Carrie Ryan

Helgen har jag bland annat ägnat åt att läsa Carrie Ryans De dödas strand, fortsättningen till boken De vassa tändernas skog som jag läste ut för exakt tio dagar sedan och skrev om här på bloggen.

Jag ville så gärna läsa fortsättningen på De vassa tändernas skog att jag beställde De dödas strand direkt efter. De dödas strand är en rak uppföljare till bok nummer ett, men berättas ur ett helt nytt perspektiv. Lite orolig blev jag när jag började läsa, för jag ville veta vad som hände med Mary och hennes dröm om havet. Men ganska snart fann jag Gabrys berättelse lika intressant att följa som jag följde Marys berättelse i och ut ur skogen.

Gabry har bott hela sitt liv i byn vid havet. Hon bor i fyren med sin mamma Mary som klarade att ta sig ur skogen. Medan Mary kallar de människor som återuppstår från döden för de oheliga, har Gabry lärt sig att kalla dem för mudo. Och trots Gabrys rädsla för mudo följer hon sina vänner en natt när de ska klättra över muren som skyddar människorna från mudon. Natten slutar i en stor tragedi, halva gruppen dödas och återvänder som mudo medan andra hälften fångas av myndigheterna och straffas. Gabry kommer undan men känner sig skyldig och hon skäms över sin rädsla som fick henne att överge sina vänner för sin egen säkerhet. Skulden driver Gabry att ta ytterligare risker för att följa en vän in i skogen trots att hon vet att han har blivit smittad av en mudo.

Jag gillar Carrie Ryans sätt att skriva. Relationer som uppstår i hennes bok är söta och romantiska. Ryan skriver om zombier, men det finns så mycket mänsklighet i böckerna. De dödas strand är en underbar och känslomässig bok om att växa upp, göra svåra val, konfrontera sina rädslor och samtidigt ta reda på vem man är och vad man vill.

Redan från första sidan känner jag med Gabry, särskilt i de svåra situationer hon ställs inför. Jag tycker om hennes kamp för att hitta sin egen identitet och kampen i den svåra kärleken - att välja barndomsvännen eller den mystiska främlingen. Boken är mycket läsvärd, spännande och hjärtskärande. Rekommenderas!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar