lördag 7 april 2012

Om jag kunde drömma - den grafiska romanen del 2 av 2

Stephenie Meyers Twilightsaga har fascinerat många och böckerna har kommit ut i alla möjliga format och former. I pocket, inbunden, storpocket, med eller utan filmomslag och filmversion. Nu finns den första boken - Om jag kunde drömma - som serieberättelse, illustrerad och bearbetad av Young Kim.

Jag älskade verkligen Twilight böckerna när de först kom ut, innan det blev en sån stor grej av dem. Det var en vacker form av berättelse, en verklighetsflykt och så har de alltid fått stå i min bokhylla som ett minne av bra böcker. När filmerna kom tappade jag intresset, jag ogillar verkligen filmerna och det blir inte heller bättre för varje ny film som kommer ut. Filmerna har förstört min bild av karaktärerna i serien. Så när den grafiska romanen kom ville jag inte till en början läsa den även om jag tycker att Young Kims teckningar är fantastiska.

Serieversionen av Young Kim är ett vackert konstverk som inte har påverkats av filmen. Istället är Bella och Edward precis som jag föreställde mig dem. Historien har blivit levande för mig igen och jag har återigen börjat tycka om serien. Den grafiska romanen håller sig troget till orginalet och detaljerna som inte framkommer i filmen kommer återigen tillbaka i Young Kims version, den fullständiga versionen.

Oavsett om du är ett fan av böckerna eller filmerna, eller kanske båda eller inte ett fan av serien alls, rekommenderar jag att du läser de grafiska romanerna som är i två delar. Konstverket ger liv åt historien och det är en vacker form att utforska berättelsen i.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar