söndag 29 april 2012

Förhäxad - L.J. Smith

Förhäxad heter den tredje boken i serien Nattens värld av författaren L.J. Smith. Förhäxad handlar om Thea och Blaise Harman som är kusiner och häxor. Även om de två tjejerna är så nära varandra som systrar är de väldigt olika - som natt och dag. Thea är den gode och vill göra gott medan Blaise får människor att göra hemska saker. När de två tjejerna börjar slåss om Eric Ross börjar en strid mellan svart och vit magi.

De två första böckerna i Nattens värld serien har huvudsakligen handlat om vampyrer, men denna bok är en förändring. Förhäxad fokuserar på häxor och magi. Jag fick boken i fredags när jag kom hem från jobbet och fredag natt hade jag läst klart. Det är en snabbläst bok, men också en bok som ibland gjorde mig förvirrad. Jag fick vid ett par tillfällen en känsla av att tappa bort mig i berättelsen, som att författaren inte riktigt berättade klart en scen förrän nästa tog vid.

Thea och Blaise kunde inte vara mer olika, men deras relation är hjärtevärmande. Även om de bråkar mycket, har de ändå en kärlek till varandra som inte kan brytas. Förhäxad är en trevlig bok, men inte på något sätt beroendeframkallande. Men kul att läsa om man vill läsa om häxor, mytologi och magi.

2 kommentarer :

  1. Jag har läst de två första böckerna och funderar på att köpa in denna snart men jag trodde den skulle vara en serie. Lite besviken på det faktisk att det visade sig att det inte var det. Hade gärna sett lite mer av Ash i olika sammanhang.

    SvaraRadera