lördag 7 april 2012

Lär dig mer om hästar med hjälp av Sven Forsström!

Vill du få kunskap om hästar, veta hur hästar fungerar och hur du hanterar dem på ett naturligt och respektfullt sätt, är hemsidan Equerry en bra sida där man kan hitta böcker och DVD-filmer som ger dig mer kunskap om hästar. På hemsidan kan du också anmäla dig till kurser. Sven Forsström och Inger Lantz Forsström ligger bakom hemsidan, är författare till böckerna som man kan beställa på deras hemsida och det är även de som arbetar med utbildning i form av föreläsningar och kurser.

Jag har fått förmånen att läsa två av Sven Forsström och Inger Lantz Forsströms böcker som jag vill berätta lite mer om och rekommendera varmt till alla hästintresserade, hästägare och ryttare. Det är två böcker fulla av erfarenhet och inspirerande material. Sven Forsström dokumenterar fakta och undersökningar för att bekräfta beprövad erfarenhet samt motbevisa missuppfattningar. Det är underbart att få ta del av Forsströms egna erfarenheter och just nu sitter jag och tänker att det vore härligt med en veckas intensiv hästkurs med Sven Forsström för att få ta del av alla hans erfarenheter i praktiken.

Horsemanship från grunden - Boken bygger på en artikelserie i en svensk hästtidning som sedan har bearbetats till en bok med samma namn. Författaren är Sven Forsström och Inger Lantz Forsström har bidragit med vackra bilder som förstärker bokens budskap. Boken är en instruktionsbok för Naturlig Hästhantering (NH) för att förbättra relationen mellan dig och din häst. Den är indelat i 17 kapitel som steg för steg visar dig hur du kan hantera din häst på marken och i sadeln.

Övningarna är så pedagogiskt utformade att de blir väldigt lätta att utföra själv. Författaren förklarar vad man ska tänka på när man gör övningarna och vad som kan vara fel om det inte fungerar. Bland annat om hästen är upprörd eller rädd, då måste man börja med att övertyga hästen om att inte vara rädd för dig. Och hur gör man det? Jo, svaret finns i boken, det vill säga hur du kan gå tillväga och vilka övningar du kan göra för att lyckas få hästen att lita på dig.

En övning som jag gillar mycket är att lära hästen att sänka huvudet. Dels för att det blir lättare att få på tränset, men också för att hästen blir avslappnad och lugnare. Det var en övning jag testade förra veckan när jag skulle tränsa en häst, men jag lyckades inte så bra. Men skam den som ger sig! Jag ska testa igen nästa vecka.

Letar du efter en bra hästbok med konkreta exempel, då kan jag verkligen rekommendera denna. Författaren kopplar ihop ridning och markövningar.  Han betonar också vikten av att respektera hästen och vara uppmärksam. För är man själv inte uppmärksam kan man inte heller kräva av hästen att vara det.

Tala hästarnas språk - Det här är en "måste ha" bok för alla som vill förstå hästar och kunna kommunicera med dem. Vad jag tycker om med Sven Forsströms böcker är att det inte spelar någon som helst roll om man är erfaren eller oerfaren när det gäller hästar. För den innehåller alltid något som man inte har tänkt på tidigare.

Forsström bidrar med ny kunskap och annorlunda sätt att tänka när det gäller hästar. Det är viktigt att vi människor lär oss att kommunicera med hästar så att de kan förstå oss. Det är inte trolleri att kunna prata med hästar, alla kan lära sig om man vill och är lyhörd för hästens signaler.

Tryggt känns det när Sven Forsström delar med sig av sina lärdomar, han skriver om svåra hästar han har arbetat med, hästens signaler, människans förutsättningar och ledarskap. I den här boken hittar jag många svar på varför hästar gör som de gör.

Vad jag också gillar med boken är att den innehåller historier ur Forsströms eget liv och hans arbete med egna hästar. Det gör boken mer personlig och verklighetsnära. Sven berättar och jag lyssnar.

Och jag måste bara säga att den vackraste bilden är på sid. 21 i Tala hästarnas språk där Sven Forsström står och tittar på sin häst Calypso. Det är en bild som förmedlar respekt och vänskap. Jag blir rörd! 



Bilderna är tagna från http://www.equerry.se/

2 kommentarer :

  1. Jag har varit på några kurser med Sven och har även läst "Horsemanship från grunden". Sven är fantastisk i sitt sätt att dela sina kunskaper, han har hjälpt mig mycket i det sätt jag försöker bemöta mina hästar. Håller med dig till fullo och rekommenderar varmt att läsa hans böcker och att gå på hans kurser om de kommer i närheten av där du bor. Det kan man se på hans hemsida, var inte rädd för att kontakta arrangörer och fråga om du får vara med.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att höra Bodil! Jag har bara läst de två ovanstående böckerna, men det räcker för att jag ska tycka att Sven Forsström sitter på mycket kunskap som jag vill ta del av. Jag ska titta efter kurser på hemsidan, tack för tipset! :)

    SvaraRadera