söndag 29 april 2012

Älskar - hatar - Jenny Downham

Författaren till den kritikerrosade romanen Innan jag dör har nu gett ut boken Älskar - hatar, en välskriven och gripande bok om människor som står bakom offret och människor som står bakom den anklade i ett fruktansvärt brott. Jenny Downham har tagit fram en känslig och realistisk berättelse om vad som händer när två personer, två familjer och en hel skola möts och tar ställning i en anklagelse om våldtäkt. Jag tror att jag använder mig i punktform för att strukturera upp det jag bär med mig om boken:

Bra delar
* Varje karaktär är realistisk, inte en enda är en ängel eller en demon. Det finns inga enkla beslut för någon av dem och alla är mottagliga för dåliga och goda handlingar.

* Downham visar karaktärernas samverkan, vad som är trakasserier och att varje individ har sin definition av vad det betyder att "gå för långt". Hon visar genom karaktärerna hur samhället behandlar kvinnor - det vill säga i många nyanser av grått.

* Mikey och Ellie är underbara svaga personer som blir kära i varandra. Deras familjeomständigheter påverkar deras karaktärer. Deras liv påverkas av deras sociala klass.

* De vackra scenerna mellan Mikey och Ellie är absolut några av de bästa delarna i boken. Det är då som Mikeys och Ellies vackra egenskaper visas.

Mindre bra delar
* Jag uppskattar den här boken som visar en annan sida av våldtäkt. Berättelsen hade kunnat bli bättre om läsaren hade fått veta mer om Mikes syster och Ellies brors syn på händelsen - den som anklagar och den anklagade.

* Det som egentligen band mig till boken och som gjorde att jag ville fortsätta läsa var Mikey och Ellie, inte de drabbade människorna vilket boken egentligen borde handlat mer om.

* Jag har svårt att fatta slutet, håller inte riktigt med Downham där...

Trots de mindre bra delarna i boken tycker jag att det här är en bok värt att läsa. Berättelsen är tydlig, meningsfull och får en att tänka till, bli fundersam och arg.

2 kommentarer :

  1. http://alskarhatarbrombergs.wordpress.com/

    SvaraRadera
  2. jag tyckte väldigt mycket om den här boken, läste ut den på en dag :) Men så håller jag med dig om slutet, det var lite sådäär.

    SvaraRadera