onsdag 21 mars 2012

Förändring via invandring och tro - Johanna Engdahl

Johanna Engdahl har skrivit en tvådelad självbiografi med ett tydligt syfte - att visa på hur kvinnorollen är i samhället och att genom kärlek och kunskap förvandla det onda i världen till det goda.

Förändring via invandring och tro - del 1 - är en självbiografisk bok med enkel, luftig text som förstärks med bilder ur Johanna Engdahls liv. Bilder på Johanna som barn och som vuxen, men också bilder på skolkamrater, miljöer som har påverkat hennes liv och den konst hon har åstadkommit.

Johanna Engdahl skriver om sina egna livserfarenheter och sina upplevelser från Sovjettiden. Hennes föräldrar hade byggt upp ett liv med rutiner utan hopp på förändring. Barndomen präglades av en otroligt sträng mamma som aldrig ställde upp för henne eller fanns där för henne, varken fysiskt eller mentalt. Föräldrarna arbetade hårt och Johanna fick själv ta hand om hushållet. Johannas personliga tro var det enda som tog henne genom dagarna, det och drömmen om något bättre.

De erfarenheter vi får igenom livet formar oss. Livet för Johanna Engdahl har varit svårt och det har påverkat de val hon har gjort i sitt liv. Engdahl berättar historier ur sitt liv som får mig att bli arg, besviken, ledsen och irriterad på alla människor som inte vågar ställa upp och stå för sina handlingar. Det här är en fantastisk bok som påminner oss om att livet i alla delar av världen inte är så enkelt och för att kunna leva och överleva kräver det också ibland att man får utstå lidande och göra svåra val.

Läs Johanna Engdahls bok! Den ger läsaren perspektiv på tillvaron och påminner oss om hur tufft livet kan vara för andra.

5 kommentarer :

  1. Johanna !

    Jag håller med recensenten - det är en fantastisk bok - så köp den - jag läst den och den öppnade mina ögon och och förstår nu mer på djupet hur livet kunde vara i före detta Sovjet.

    Nu väntar jag på del 2.

    SGE

    SvaraRadera
  2. Johanna ! Ja, jag tycker också boken borde läsas av fler personer. Problemet är att hitta boken bland alla andra böcker som publiceras.

    Göran Engdahl

    SvaraRadera
  3. Johanna ! Ja, jag håller med om att boken borde läsas av fler. Problemet är att hitta boken bland alla andra Böcker.

    Göran Engdahl

    SvaraRadera
  4. Arian! Jag tackar dig för att du har läst och recenserat min första bok. Snart kommer ut del 2.

    SvaraRadera
  5. Arian! Jag tackar dig för att du har läst och recenserat min första bok. Snart kommer ut del 2.

    SvaraRadera