måndag 27 februari 2012

SPORTLOV!!!!

Sportlovet är här! Härligt! Tänkte passa på att läsa lite böcker nu när jag är hemma. Har en del böcker på nattduksbordet som har legat där ett tag. Jag tror inte att jag kommer hinna läsa alla på en vecka, men försöka kan man. Men, men.... av nedanstående böcker har jag hunnit läsa några och andra hoppas jag hinna läsa denna vecka:

Norwegian Wood av Haruki Murakami - Det är ingen överdrift om jag säger att den boken har legat på nattduksbordet i snart ett år nu tillsammans med Kristina Ohlssons Tusenskönor och Yann Martels Berättelsen om Pi. Murakami skriver en kärlekshistoria, erotisk, oskuldsfull, självklar och komplicerad som kärleken själv. Murakamis berättelse är en melankolisk berättelse av vad som varit och vad som kunde ha varit, en skicklig kombination av vuxen vishet och ungdomlig hjärta.

Berättelsen om Pi av Yann Martel - Vad handlar boken om? Förmodligen kommer du att få lika många svar på den frågan som det finns människor som läser boken. Det är en berättelse om överlevnad, ett arbete om mänskliga relationer, om Indien, om ungdomsåren, djurparker och zoologi, Stilla havet. Ja, om alla dessa saker och ändå inte. Darwins teori ställs mot psykologi, existentialismen och tron har en gemensam grund - kort sagt en "survivor"-manus skriven av en filosof. Kanske kan boken beskrivas som en karta över den andliga sfären, eller en andaktsbok utarbetat av en humanist, en filosofisk avhandling skriven av en pragmatiker. Ett äventyr, en allegori och en serie essäer om djurens beteende och mycket mer än så. Denna bok går dit få böcker har gått före, en modig metafysisk vandring som utforskar den djupaste av livets mysterier samtidigt som den är spännande.

Tusenskönor av Kristina Ohlsson - imponerande kriminalromaner som är lagom invecklade och lagom svåra att läsa skrivs av Kristina Ohlsson. Jag är inte mycket för kriminalromaner, men dem skrivna av Lars Kepler och Kristina Ohlsson går hem. Riktigt spännande är Ohlssons roman om ett äldre prästpar som hittas skjutna i sin lägenhet på Odenplan. Ohlsson lyckas hålla läsaren på halser med vaga ledtrådar och ett språk som flyter.

Två gånger är en vana av Denise Rudberg - Jag förstår inte riktigt hur Denise Rudberg har kunnat bli så stor. Jag har haft stora förhoppningar på Två gånger är en vana och sträckläst bara för att bli besviken. Rudbergs bok ingår i den nya genren som kallas för Elegant crime där överklassen får den framträdande rollen i samband med vackra miljöer och exklusiva kläder som är en del av genren, men Rudberg lyckas inte riktigt. Boken är varken elegant eller spännande.

Bara du finns av Jenny Holmberg - Har inte riktigt hunnit läsa denna bok än. På andra bokbloggar står det att det är en bok om några människoöden, om kärlek som läker sår och om mörker som är destruktivt. Boken handlar också om mänskliga relationer och om skuld och tillit.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar