måndag 6 februari 2012

Sagolika fantasyböcker

Sagolikt bokförlag som ger ut genusmedvetna böcker har nu utökat sitt utbud med lättlästa böcker och serieböcker. Idag läste jag de två första böckerna i Gryningsserien som handlar om Maya och Havsfolket och andra boken i Skymningsserien - Yla i natten.

Dagen har jag spenderat med bland annat läsning av Yla i natten, den andra boken om Syster Varg. Jag har också lyssnat på ljudboken uppläst av Anette Skåhlberg. Både Syster Varg och Yla i natten är böcker man vill läsa! I första boken lärde vi känna Tea som vuxit upp med vargar i skogen. I andra boken tar Tea med sin tvillingsyster Sandra till skogen för att hälsa på vargungarna i flocken. Men ganska snart blir en trevlig träff till ett möte på liv och död. Både vargarna och systrarna tvingas att fly för sina liv eftersom jägare har dragit igång jakten på vargar. Som tur är slutar allt på ett bra sätt.

Både Syster Varg och Yla i natten har syskonkärlek, vänskap och vargar som tema och det är böcker som fångar sina läsare. Min dotter som är åtta år har tyckt om att lyssna på böckerna. Hon tycker att böckerna är spännande och att det händer saker hela tiden. Själv tycker jag att det är på tiden att böcker för barn behandlar ett annorlunda tema, i detta fall vargar. Böckerna är tydligt skrivna och har ett bra innehåll. Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist har lyckats igen.

Idag läste jag också böckerna i Gryningsserien - Månkraft och Vattenspår - som handlar om Maya och hennes grannar som är havsvarelser. Maya blir jätteglad när en familj flyttar in i grannhuset och hon blir vän med Yaz som visar sig vara en sjöjungfru. Böckerna är fantasyböcker med svartvita illustrationer som förstärker innehållet. Gryningsserien består av lättlästa böcker för barn i åldrarna 9-13 år. Illustrationerna är fantastiska, texten luftig med korta stycken. Böckerna passar alldeles utmärkt till nyanlända elever eller elever med läs- och skrivsvårigheter. Tänk om Anette Skåhlberg ger ut en lärarhandledning till böckerna!? Det hade varit fantastiskt. Just nu är jag i alla fall väldigt nyfiken på hur berättelsen fortsätter och hoppas kunna få tag på resterande böcker i serien på biblioteket.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar