onsdag 29 februari 2012

Revolvern - Marcus Sedgwick

När jag hör namnet Marcus Sedgwick tänker jag direkt på boken De som går igen - en bok jag läste för ungefär ett år sedan, skriven av samma författare. Jag tyckte om den lika mycket som jag tycker om Sedwicks senaste bok, Revolvern.

Revolvern är en lysande, glest skriven thriller som utspelar sig i Kiruna på 1900-talet. Sigge Andersson är ensam isolerad i en stuga med kroppen av sin döda far. Plötsligt knackar det på dörren och utanför står Gunther Wolff, en man som har oavslutade affärer med Sigges far, Einar. Och nu när Einar inte är vid liv, tänker Wolff avsluta affären med Sigge. Han vill veta var guldet är som Einar har lovat att dela med honom. Sigge har ingen aning, men Wolff vägrar att tro honom. Wolff har jagat Einar i tio år och vägrar lämna stugan tomhänt.

Allteftersom historien om guldet utvecklar sig, går Sigges tankar mer och mer till sin fars Colt revolver. Sigges mor hade predikat att tron var svaret på alla problem, medan fadern hade sagt att det finns tillfällen då tro inte kan hjälpa och att en pistol blir svaret. Kanske var detta en av dessa gånger? Skulle Sigge ta till våld eller tro?

Sedgwick har skrivit en fin utformad roman som växlar mellan Sigges fångenskap och faderns berättelse tio år tidigare. Författaren har skapat spänning, historia och en kall atmosfär. Han har lyckas väcka mina tankar och i den kalla, isolerade Kiruna befinner jag mig tillsammans med Sigge; kämpar med Sigges dilemma, hans förlust och rädsla. Använd vapnet kom jag på mig själv att tänka flera gånger för att Sigge ska lyckas rädda sig själv.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar