söndag 19 februari 2012

Resten får du ta reda på själv - Lauren Oliver

Har ni sett till vänster att mitt bokmärke alltid sitter i en sorts bok, medan jag bloggar om en annan? Det finns så klart en enkel förklaring till det och det är att jag inte riktigt kan läsa en bok i taget. Det finns så många bra böcker på mitt nattduksbord just nu och jag tror att jag har tre böcker på gång just nu. I alla fall, nu senast läste jag ut Lauren Olivers Resten får du ta reda på själv - en fantastisk berättelse om Samantha Kingston som måste leva den sista dagen i sitt liv om och om igen, sju gånger för att vara exakt.

Sam Kingston är en av de coolaste tjejerna på Thomas Jefferson High. Hon och hennes vänner är på toppen av den sociala stegen och livet leker. Flickorna är bitchiga, men trots det bryr de sig om varandra väldigt mycket. Populära vänner, stora fester och en pojkvän. Sam har allt och hon vet det. Hon tar sitt liv för given. Men en natt, efter att ha lämnat en stor fest, går något väldigt fel och Sam dör i en fruktansvärd olycka. Men kort därefter vaknar hon och det är samma dag igen. Hon har fått en chans till, tycks det, och hon får sex fler chanser. Sam återupplever sin dödsdag sju gånger, gör lite annorlunda saker för varje gång, försöker ändra det förflutna, försöker rädda sitt liv och någon annans liv samtidigt som hon vill bli en bättre människa. Sam gör små framsteg hela tiden tills den dag då hon gör allt rätt och behöver inte vakna till samma dag igen.

Jag tycker att Sam är elak tjej och det är också hennes vänner. Hennes karaktär kan lätt bli hatad av den som läser. Det är ibland svårt att förstå varför människor väljer att vara så elaka, speciellt på bekostnad av andras känslor. Jag blev därför inte riktigt rörd när Sam försökte bli en bättre människa. Men jag gillade boken väldigt mycket ändå, eftersom den var välskriven med med mycket tredimensionella karaktärer och ett intressant koncept. Det blev lite upprepningar ibland på grund av historen om "att återuppleva dagen igen", men det blev inte tråkigt eller irriterande för det. Olika saker hände i Sams dagar beroende på hennes aktiva val, men några av detaljerna förblev detsamma.

Skulle jag rekommendera denna bok? Absolut!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar