lördag 4 februari 2012

På spaning med Hedvig - Hedvig Ljungar

Hedvig Ljungar, 20 år, debuterar med sin lättlästa bok På spaning med Hedvig om hur det är att vara en ung flicka i en värld där pojkar och flickor förväntas inta olika roller och behandlas olika.

Bokens undertitel är Frihet, jämlikhet och rakade ben. Boken börjar med ett brev till läsaren, från Hedvig, som berättar om sina tankar och om de texter som är samlade i boken. Hedvig är ung, arg och feminist. Samtidigt rakar hon benen, men börjar också fundera över för vems skull hon egentligen rakar sina ben. Texterna är tänkvärda och bra som diskussionsunderlag om genus.

Jag irriterade mig på en sak som Hedvig skriver på sidan 9: "Jag tycker att alla människor ska ha tillgång till bra böcker. Därför har jag skrivit en lättläst bok". Jag håller fullständigt med att alla människor ska ha tillgång till bra böcker, men om Hedvig nu påpekar, i andra meningen, att hennes bok är bra, då tycker jag att det är väl egentligen upp till läsaren att bilda sig en uppfattning om, eller?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar