onsdag 29 februari 2012

New York - Martin Gelin & Eva Wisten

Alltså New York vill man ju åka till... någon gång i livet tänkte jag när jag läste reseguiden New York av Martin Gelin och Eva Wisten. Förmodligen får jag vänta tills barnen blir lite äldre, för jag antar att det inte finns så roliga saker för dem att göra och se i New York än. Men New York är en rörig stad och efter att ha läst Gelins och Wistens guide vet jag inte riktigt om det är en stad för mig att se, jag tycker inte om när det är rörigt runt omkring mig och på författarna låter det som att det finns råttor och kackerlackor lite överallt i New York... inte riktigt min grej om man säger så.

Jag ska i alla fall inte haka upp mig på småkryp och djur. Journalisterna Martin Gelin och Eva Wisten har gjort en fantastisk kartläggning av New York. De bor själva där sedan 2001 och vet en hel del nu om staden som aldrig tar slut. De ger tips på hoteller, kaféer och restauranger. Men New York är större än vad man kan hinna med och tristess är något man aldrig behöver uppleva lovar författarna.

Reseguiden om New York är en 473-sidig bok i pocketformat med text sida upp och sida ner. Och när jag läste den kunde jag inte låta bli att tänka att några bilder hade varit nice att se. Men trots avsaknad av bilder har Gelin och Wisten fått mig att vilja besöka New York ändå någon gång i mitt liv, med detaljer om hur helgresan kan bli magisk, hur det är att bo i New York, och hur man hittar speciella bokhandlar.

En fantastisk kartläggning av New York erbjuds i denna bok. Rekommenderas varmt om du funderar på att besöka "The Big Apple".

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar