lördag 4 februari 2012

Böcker från Nypon förlag

Jag har precis läst två tunna, lättlästa böcker om Rolf, en Mr Bean-liknande karaktär som är riktigt duktig på att ställa till det för sig. Han är rolig och vill väl, men det brukar sluta illa ibland. Böckerna om Rolf väcker läslusten hos barn som precis knäckt läskoden. De passar åldrarna 6-9 år, elever som har lässvårigheter och nyanlända elever. Jag kan tänka mig att böckerna är riktigt uppskattade hos barn.

Rolf letar guld (Rune Fleischer) - När Rolf är på väg hem, börjar det regna. Efter regn kommer regnbågen. Där regnbågen slutar, finns det guld tänker Rolf och börjar gräva i folks rabatter...

Rolf äter ute (Rune Fleischer) - Rolf ska äta ute för första gången i sitt liv. Rolf vill beställa, men ingen syns till. Till slut blir han så hungrig att han plockar fram sin egen mat och börjar äta. När servitören dyker upp har Rolf blivit så mätt att han går därifrån. Riktigt roligt var det att äta ute tyckte Rolf, för det var gratis.

Jag har tidigare skrivit om böckerna i serien Den svarta safiren här på bloggen och nu har den fjärde boken kommit. I Den svarta safiren - döda bergen (Cecilie Eken) får vi än en gång träffa Aram och Sif i jakten på den dyrbara svarta safiren. Men vägen dit är inte så enkel vilket vi har fått erfara i de tidigare böckerna. Än en gång råkar Aram ut för svårigheter och denna gång är det Sif som räddar honom.

Den svarta safiren utspelar sig i en orientalisk miljö och är en serie för mellanstadiebarn, nyanlända elever och elever som har lässvårigheter. Berättelsen är händelserik och överraskande vilket kan vara en källa till läsglädje. Rekommenderas varmt!

Jag kan också berätta att till alla böcker finns undervisningsmaterial att ladda ner både för eleven och för läraren på Nypon förlag. Det tycker jag är riktigt bra. Det är inte ofta man får tillgång till gratis handledning och lektionsmaterial. Därför ska man passa på så länge det erbjuds!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar