söndag 29 januari 2012

Snökristallens frusna skönhet - Theres Amrén

Jag måste bara skriva det här inlägget innan jag åker iväg till träningen. De senaste två veckorna har jag under all min lediga tid suttit fastklistrad i soffan med Theres Amréns bok - Snökristallens frusna skönhet - som jag också har haft svårt att slita mig ifrån. På författarens hemsida http://www.snokristallensfrusnaskonhet.se/ kan du läsa mer om boken och även beställa ett signerat exemplar av den. Självklart kan du beställa boken hos bokhandlare på nätet också.

Nigalas och dr Rakovs längtan efter ett liv utan förtryck kastar dem, mot deras vilja, rakt in i kampen om herraväldet över Samhället. Den isolerade staden styrs med järnhand av kyrkan och för invånarna är livet i det hierarkiska Samhället lika hårt och kallt som de karga, ändlösa vidderna av is som omger staden.

Allt börjar på Sjukavdelningen där Nigala vakar över De äldsta, ett gåtfullt folk som har legat i koma under århundraden sen den stora katastrofen ödelade världen och skapade en ny istid. Nigala känner djup samhörighet med dem, men det är när hon lär känna dr Rakov som hon får veta varför. I takt med att hemligheterna avslöjas uppdagas en annan verklighet. Är dr Rakov verkligen den han utger sig för att vara, eller är han lika falsk och manipulerande som prästerskapet?

I det konservativa Samhället finns inget utrymme för misstag och en felriktad lojalitet kan få ödesdigra följder. Kyrkans makt är stor och konvenanserna starka, oliktänkare går en grym död till mötes. Insatserna är höga, men varken Nigala eller dr Rakov har något val. Nu gäller det bara att spela spelet och överleva.

Jag har haft kontakt med Theres Amrén och läst intervjuer med henne. Det roliga är att hon är Biomedicinsk analytiker, precis som jag. Inte undra på att hon har koll på medicinska termer och hur sjukhus fungerar när hon skriver om det i Snökristallens frusna skönhet, en bok med ett väldigt vackert omslag.

Författaren har skapat en framtida värld: kall, hänsynslös och otroligt vacker. Människans historia upprepar sig i handlingen där kyrkan har makten och vetenskap inte på något sätt får utövas såvida inte kyrkan tillåter det. Handlingen utspelar sig för det mesta på sjukhuset där "De äldsta" befinner sig, i koma, samt hemma hos dr Rakov och i kyrkan. På sjukhuset är männen läkare och kvinnorna sjuksköterskor. Däremot har inte läkarna så mycket kunskap, bortsett från dr Rakov som också är en av "De äldsta" under täckmantel.

Boken har ett annorlunda "gammaldags" språk, men som inte är svårt att läsa och förstå. Karaktärernas tankar och handlingar i boken varvas med information om Samhället. Det kan kännas lite tråkigt ibland, men jag tror också att det är nödvändigt att det finns med så att läsaren får en bild av hur Samhället fungerar och varför karaktärerna tvingas handla som dem gör.

Berättelsen fick mig att ryckas med och man vill hela tiden läsa mer. Jag blir väldigt nyfiken på dr Rakovs karaktär, om varför han beter sig som han gör, men jag blir också irriterad över hans känslor för syster Lischt, en sjuksköterska, som han också vid ett tillfälle är otrogen med. Dr Rakov är oförutsägbar vilket jag gillar och så är han ihop med vacka Nigala, Miraklet, som han håller kär. Nigala är en snäll och fin kvinna som är trött på de osynliga bojor kyrkan har tilldelat både män och kvinnor.

Författaren har fått till en fascinerande berättelse om hur kvinnor förtrycks och hur vetenskap snällt får dra sig tillbaka i en värld där den kristna tron - eller rättare sagt kyrkan - har makten. Boken har en blandning av allt: fakta, kärlek, spänning, historia och science fiction. Kapitlen är inte så långa, men de kompakta styckena får en att tro det. Jag hade föredragit styckeindelning med mellanrum vilket jag tror hade blivit behagligare för ögat. Tyvärr finns det några stavfel här och där som kan rättas till om nya upplagor av boken trycks. Men det påverkar inte historien på något sätt. Helt klart en bok värt att läsa! Själv är jag väldigt nyfiken på del två i Glaciärernas Era.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar