onsdag 4 januari 2012

Nytt år, nya böcker!

Det var ett tag sen jag skrev på bloggen, men jag har varit upptagen med att läsa en fantastisk bok! Eller rättare sagt flera böcker, men just en av dem - Den odödliga Henrietta Lacks - har varit en riktig aha-upplevelse. Därför kommer jag inte att berätta om den boken just nu, jag tycker att den förtjänar ett eget inlägg.

En annan bok som också har varit spännande att bläddra igenom är Rutiga bakboken från Ica Bokförlag, Forma Books AB. Bakboken innehåller över 500 recept på matbröd, kakor, tårtor, pajer och vetebröd. Här ges fantastiska tips till den ovana bakaren och även till de som bakar mycket. Tydliga bilder finns till vissa av bakverken om hur man ska gå till väga steg-för-steg. Längst bak i boken finns också pepparkaksmallar för hus, kyrka, lok eller personvagn. Tyvärr finns det inte bilder till alla bakverk, bland annat hade jag önskat en bild till biskvitårtan jag vill baka så att jag vet hur den ska se ut när den är färdigbakat. Men desto större anledning till att baka den kanske!? Hur som helst är Rutiga bakboken helt fantastiskt och borde finnas i alla kök. Med sina enkla recept och ingredienser som ofta finns hemma gör det till en bok som man ofta använder när man snabbt vill baka något.

För ett tag sedan skrev jag om kartläggningsmaterial av nyanlända elever som ges ut av Isaberg Förlag. Jag blev helt förtjust i materialet och rekommenderar att ni läser inlägget jag skrev, eller kikar på förlagets hemsida för mer information. Förlaget ger ut annat material också, bland annat skönlitteratur för svenska som andraspråkselever. Tre böcker skrivna av Christina Nyrell och Åsa Storck, har jag snabbläst idag:

1. Ole Dole Doff handlar om 15-åriga Maggan som har killar i tankarna. Ganska ofta. En dag kommer Abdi på besök, Maggans första dejt. Vid matbordet är hela familjen tysta och Maggan tycker att det är jobbigt att äta när Abdi sitter med. Efter att Abdi gått hem undrar Maggan om hennes familj är smygrasist. Varför var alla så tysta vid matbordet annars. Det hela handlar om att Maggans föräldrar är nervösa eftersom Maggan testar gränser och trotsar sina föräldrar. Boken är lättläst med luftig text och korta stycken. Passar bra till andraspråkelever med sitt innehåll som tonåringar kan relatera till.

2. Priset handlar om Pia, Maggans mamma, som lär känna Zarah. Det här är också en lättläst berättelse, men mer för vuxna. De två kvinnorna träffas i badhuset när Zarah stirrar på den nakna Pia som i sin tur undrar vad det är Zarah glor på egentligen. Men träffen leder till något gott och snart blir de två kvinnorna väldigt bra vänner.

3. Här går gränsen - en fortsättning på boken om Pia och Zarah, två kvinnor med olika bakgrund som lärde känna varandra. Zarahs man är på väg till Sverige och han har en andra fru med sig. Zarah har kämpat för att gå sin egen väg den tid hon har varit i Sverige. Hon vill nu klä sig som hon vill och tiden i Sverige har förändrat henne. Återföreningen med Ramin, hennes man, blir inte som hon hade tänkt sig. Men Pias vänskap hjälper henne genom svåra beslut och handlingar.

Böckerna är bra i det avseendet att de är lättlästa, och förmodligen med innehåll tonåringar och vuxna kan relatera till. Men det här är inte böcker jag skulle vilja använda i min undervisning. Jag är inte bekväm med böckernas handling och jag kan inte riktigt se vilka erfarenheter det skulle ge att arbeta med böckernas budskap.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar