lördag 21 januari 2012

Lilla trollet Lurendrej - Elisabet Österlund & Per-Gunnar Johansson

Om jag vill ge en ärlig recension av barnböcker använder jag mig oftast av mina barn. Det förutsätter att boken passar deras ålder och mognad förstås.

Lilla trollet Lurendrej
en sagobok som anlände hem till mig
med författarinnans kärleksfulla hälsningar
tog jag och min son oss an läsningar

Ja, ni ser ju mitt tappra försök till att rimma, vilket jag inte lyckas hälften så bra med som Elisabet Österlund - författarinnan till sagan Lilla trollet Lurendrej. Jag bad min 7-årige son läsa den först och jag kan tala om att han älskar att läsa, men att det inte är ofta han hittar bra böcker som han vill läsa klart. Men sagan om trollet Lurendrej tyckte han om, dels för de fina bilderna, men han tyckte också om att texten är skriven på rim.

Lilla trollet Lurendrej är sagan om en liten, retsam tjej. I skolan är hon bara till besvär och i skogen hittar hon på massor med bus. En dag lämnar hennes syskon kvar henne på en ö, helt ensam och frusen får hon tillbringa natten där. Då förstår hon hur förfärligt man kan må om man blir lurad.

En underbar, söt och fantastisk saga som slutar med en sensmoral. Ingen tycker om att bli lurad hela tiden, eller hur? Men ibland behöver man få smaka på sin egen medicin för att förstå hur det känns. Jag gillar att trollens värld är inte så olik vår egen i kombination med de söta illustrationerna i boken. Rimmet ger en rytm i läsandet att den passar alldeles utmärkt till högläsning för barn i åldrarna 4-7 år. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar