lördag 21 januari 2012

Laga mat, baka, receptböcker och äta rätt!

Ja, alltså receptböcker tror jag inte riktigt är min grej. Trots att de innehåller massor med goda maträtter och bakverk så backar jag oftast när jag ser att jag måste använda ingredienser jag vanligtvis inte har hemma eller om recepten kräver övning.

Mumsiga kakor i olika färger vill man ju gärna bjuda på när det kommer vänner på besök. Det skulle jag vilja i alla fall, efter att ha bläddrat igenom Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk av Mia Öhrn. Det här kallar jag för att baka "pilligt" vilket jag tyvärr inte har tålamod för, men kanske kan jag få min lillasyster (bakexperten) att baka macarons till mig. Mia Öhrns bakbok innehåller en massa färglada och sockersöta bilder, men med komplicerade recept. Macarons är kanske inte det första nybörjarbakaren börjar med i köket och Öhrns bok är lite avskräckande om man inte är van vid pillgöra. Men för bakälskaren är det en perfekt present.


Jag älskar mat! Inte att läsa om mat eller laga mat, men jag älskar att äta god mat. Därför blev jag också nyfiken på LCHF som förespråkar att man kan äta ner sig i vikt. Jaha, hur ska detta gå till tänker jag. Mat i stora mängder är inte bra för vikten oavsett vad det är man äter. Men nu säger Sten Sture Skaldeman, författaren till boken LCHF-kokboken, att det visst går för han lyckades äta bort 65 kg. Det kanske är dags att hoppa på hans hälsotåg... vad vet jag. Vad jag däremot vet är att majoriteten av den mat och de recepet Skaldeman presenterar ser jättemumsiga ut och inte alls svåra att tillaga. Skaldeman ses som grundaren till LCHF (Low Carb, High Fat) och med sin bok lyckas han få mig att förstå att det gäller att minska på kolhydraterna och ersätta dem med fett för att äta sig till bra hälsa. Frukost, lunch, middag - härliga recept för dagens måltider hittar du i denna receptbok. Till den som går i bantningstankar rekommenderar jag Sten Sture Skaldemans teori. Jag tror att man vinner på att äta rätt både i vikt och i hälsa.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar