tisdag 31 januari 2012

Fördel 1. SVA för unga nybörjare - Jenny Svensson

Nu, äntligen, har läromedlet Fördel 1. Svenska som andraspråk för unga nybörjare kommit. Böckerna ges ut av Natur och Kultur och är skrivna av Jenny Svensson och Maria Ramsby Guillemain. Jag arbetar med nyanlända elever i grundskolan och tidigare har vi använt Mål 1 och 2, även dem från Natur och Kultur. Inget ont alls om de böckerna, vi har varit helnöjda men har ofta känt att en del teman i böckerna inte riktigt passar elever i årskurs 7-9. Därför är jag superlycklig över att vi nu har läromedlet Fördel. Det består av en textbok, övningsbok och lärarhandledning.

Textboken innehåller 10 tematiska kapitel: Ny i skolan, Jag läser en bok, Min familj, Min fritid, Jag gillar dig, Mitt land, Hjältar och idoler, Framtidsdrömmar, Upptäck världen och Grönt är skönt. Varje tema är i sig indelat i flera små kapitel, ämnen som är bra att gå igenom för en nyanländ samtidigt som han/hon lär sig svenska. Kapitlen består av enkla texter, några korta andra längre. Vad jag tycker extra mycket om är att vissa kapitel behandlar ämnen som man läser i skolan. Bland annat världsdelarna, vårt solsystem, hur man skriver en labrapport, de fem världsreligionerna mm. Det kallar jag för språk- och kunskapsutvecklande texter!

Alla texter finns inlästa, men det negativa är att inspelning finns bara i lärarhandledningen och inte på en cd fäst på insidan av textboken, vilket jag är lite mer van vid. Och som jag tycker kan vara bra för elevernas skull om de vill lyssna på cd:n hemma. Jag har inte sett lärarhandledningen och kan inte uttala mig så mycket om den, tyvärr. Däremot tycker jag att Fördel textbok och övningsbok är ett jättebra material för unga nybörjare som ska läsa svenska som andraspråk. Övningarna och texterna är anpassade till grundskolans senare år och gymnasiet. I övningsboken får eleverna träna på ord och uttryck, skriva olika texter och arbeta med hörövningar. Med hjälp av stöttning kan alla elever klara av uppgifterna oavsett om de är på olika språknivåer.

Som jag uppfattar det när jag tittar på bokförlagets sida är att Fördel 2 är på gång. Jag hoppas verkligen att den kommer ut snart. Efter att ha bläddrat i Fördel 1 är jag ingeting annat än positiv till materialet. Rekommenderas!

3 kommentarer :

  1. Spännande! Det måste vi beställa till skolan.

    Ha det så bra tills vi ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vissa delar skulle kunna passa 4-6:or. Hoppas allt är bra med er! Kram

      Radera
  2. Spännande! Jag gillar inte att jobba med Mål-böckerna. Jag tycker böckernas format är opraktiskt, de stannar inte uppe när man skriver och jag förstår inte visten med en övningsbok när övningar finns aven i textboken. Hade varit bättre med alla övningar separat eller alla i orginalboken.

    Jag tycker det är svårt att jobba med den om man har elever på olika nivå eftersom boken kräver ganska mycket lärarhjälp och förklaringar. Speciellt i början.

    JAg använder Sagor och Sanningar från NAtur och kultur som jag tycker är jätttebra för de som har kommit en bra bit på väg, eftersom textlängden förbereder eleverna för nationella proven.

    Ska på läromedelsmässa i veckan och ska hålla utkik efter Fördel-serien.

    Tack för tipset!

    SvaraRadera