tisdag 27 december 2011

Första och Andra mosboken - Johanna Westman

Första och Andra mosboken skriven av Johanna Westman m.fl är två böcker jag vill rekommendera till alla föräldrar som vill laga egen mat till sina barn. När jag sökt efter recept på bebismat på nätet har det ofta dykt upp kommentarer om böckerna och det står mycket positivt om dem på internet. Därför hade jag väldigt höga förväntningar på böckerna. Det är både pekböcker för bebisar och kokböcker för bebisens föräldrar.

Första mosboken är, liksom titeln förmedlar, den första boken man kan få tips från när barnet börjar med smakportioner. Varje sida består av en grönsak eller frukt som man kan titta på tillsammans med barnet. Mosa frukten eller grönsaken och låta barnet smaka. Det är ingenting komplicerat, utan mer en färgglad bok med bilder. Här hittade jag ingenting nytt, men boken är väldigt fin. När barnet vant sig vid olika smaker kan man fortsätta med Andra mosboken, blanda olika smaker och mosa eller mixa. Recepten i Andra mosboken är mer anpassade för bebisar som vant sig vid olika smaker och som äter större portioner. Allt från kött- och kycklingpuréer till mini-smoothies. I den här boken fick jag väldigt många nya tips och idéer. Jag tror inte att jag kommer använda recepten som de är utan ändra lite efter mina barns smak och tycke. Inget salt, men goda kryddor!

Allt eftersom man lagar olika puréer så märker man vad barnet tycker om och vad man ska undvika. Därefter kan man dubbla recepten och frysa in så man inte blir "en slav under mosandet" vilket är ett av mosandets tio budord. Fler budord finns att läsa i boken som jag för övrigt tycker ska finnas i recepthyllan om man har småbarn.

Lycka till med att koka, mosa och ät!


Recenserad av Bookis syster för Bookis litteraturblogg

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar