torsdag 8 december 2011

Barira - Hamdija Begovic

Jag har hela förra vecka försökt att läsa romanen Barira. Debutförfattaren Hamdija Begovic är aktuell på Notis förlag med boken Barira som handlar om att vara en ung och kär muslim.

Hur jag än har försökt att läsa på, kommer jag inte längre än till sidan 39 i boken som består av 122 sidor. Innehållet är för monotont att man blir helt monoton i huvudet. Berättelsen kretsar kring unga muslimer som är kära i en och samma tjej och en moské är navet i bokens handling. Personligen tycker jag att det är onödigt att koppla ihop islam och en moské med berättelsens karaktärer. Unga män som inte har kommit underfund med vad de egentligen vill i livet är egentligen vad allt handlar om. Sen om dessa unga män råkar vara muslimer är inte väsentlig information för mig som läsare.

Jag kommer att försöka läsa klart berättelsen, någon gång, men just nu har jag svårt med att moskén är den röda tråden i berättelsen. Kanske hade jag tyckt om Barira mer om inte berättelsen hade knytits ihop med islam, med det kan också hända att jag fortfarande skulle ha samma åsikter som jag har idag. Författaren vill så gärna filosofera och analysera med ett korrekt språkbruk att hela berättelsen snarare känns krystat. Nej tack till romanen Barira säger jag bara.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar