torsdag 17 november 2011

Välkommen hem till Maria Montazami

Framsidan på Maria Montazamis bok, tycker jag, ger associationer till jul och helg. Det har blivit ganska mycket Montazami på TV på senare tid: reklam, svenska Hollywood fruar program och nu kommer dessutom en bok om Maria, hennes familj och hennes hem. Hon visar öppet upp sitt privata liv, delar med sig av sin livsstil för att läsarna ska komma både henne och hennes familj närmare. Hon vill helt enkelt stå i centrum.

Är vi egentligen så värst intresserade av Maria Montazami och hennes liv? Vilken fråga tänker säkert ni, du sitter ju själv med hennes bok i handen. Jag vet... men jag sitter med hennes bok i handen eftersom jag vill veta vad det är som gör den kvinnan så speciell. Nu är det så att jag inte på något sätt vill låta kritisk till henne, eller till hemmafruar överhuvudtaget, men de lever ett liv som jag upplever är långt ifrån vår verklighet. Jag ställer en neutral fråga: vad är meningen och tanken med att vi vill läsa om dessa hemmafruar?

I sin bok, Välkommen hem till Maria Montazami, berättar Maria kort om sin bakgrund, sina förälskelser och om när hon kom till världen och doktorn sade: "Det här är ett A-barn". Maria säger själv att man kan identifiera sig med henne och i sin bok vill hon dela med sig av en värld där glädje, omtanke och optimism är ledstjärnor. Yeey!

Boken innehåller massor med bilder från Montazamihuset: mjuka soffor, filtar, fåtöljer och prydnadssaker. Jag tycker inte om Marias inredningssmak. Däremot tycker jag väldigt mycket om de väldigt få bilderna i början som är tagna i utemiljön. De påminner mig om min resa till Los Angels. Förutom en hel del bilder på Maria, hennes familj, vänner och hem bjuds läsaren på recept som jag inte har testat och kan därför inte uttala mig om. Men jag kan däremot säga att det här är ingen bok jag rekommenderar eller ger bort i present såvida personen i fråga inte är väldigt intresserad av Maria Montazami och hennes liv.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar