fredag 11 november 2011

Recept från hemmets hjärta

Nigella Lawson är en brittisk tv-kock som påminner oss om glädjen och njutningen i hemlagad mat i sina receptböcker. Hon har absolut ingen fördömande attityd gentemot de som äter mat som man inte lagat själv och hon får inte heller själv dåligt samvete om hon äter mat som någon annan har lagat. Det är något jag tycker jag om hos Nigella Lawson. Hon skriver inte sina kokböcker tänkta som pretentiösa livstilsguider för att bota eller förändra oss. Hon vill snarare berätta som sitt kärleksförhållande med köket.

Nigellas kök - recept från hemmets hjärta är indelad i två stora avsnitt, Kökets bryderier och Kökets trevnad. Båda avsnitten inleds med en kort text och sedan bjuds vi på massor av recept som får det att vattnas i munnen på mig. Här finns recept på mat för familjen och för gäster. Jag skulle vilja testa några utav rätterna, men jag har inte som Nigella ett kärleksförhållande med mitt kök. Jag tycker snarare att matlagning är en tidskrävande uppgift och jag upplever det mer som ett stressmoment i vardagen. Men äta måste man ju och jag får ta Nigella på orden när hon säger att vi måste inte vara perfekta på att laga mat eller ha det perfekta stilrena köket för att vilja vistas i det. Köket ska istället vara en källa till trevnad där man kan laga en snabb middag till mitt i veckan och något finare till fredagskvällen.

Kokböcker brukar min lillasyster läsa från pärm till pärm. Det är hennes litteratur när barnen är i skolan, eller när de har gått och lagt sig på kvällarna. Med det är inte så konstigt eftersom hon älskar att laga mat och baka. Nigellas kök är därför en bok jag kommer att rekommendera till henne. Jag vet att hon kommer att älska den, dels för att den innehåller massor med recept, men också för att Nigella delar med sig av sina tankar om kökets verktygslåda och kökets hemligheter.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar