söndag 20 november 2011

Nattens döttrar - L.J. Smith

Ibland är det riktigt avkopplande att läsa böcker som inte kräver mycket tankeverksamhet, men som ändå får mig att vilja läsa mer. Igår läste jag den andra boken i Night World serien av L.J. Smith, författaren till Vampire Diaries böckerna. Nattens döttrar heter den andra boken och det är en fristående fortsättning på Att lura döden som jag läste i mars i år.

Nattens döttrar kretsar kring Mary-Lynette som försöker lösa mysteriet med hennes mördade granne. I samband med att grannens tre syskonbarn flyttar in i huset har grannen spårlöst försvunnit. Berättelsen är underhållande, men det händer inte mycket. Jag praktiskt taget andades in boken, läste den på ett par timmar. Det finns inte mycket mystik i boken, utan snarare ett sökande efter svar till frågan "vem som gjorde det?". Trots detta griper berättelsen tag i mig och släpper inte riktigt förrän jag läst den sista raden. Smith kan skapa helt olika trovärdiga världar i sin serie och jag skulle gärna bo i någon av hennes fantastiska världar.

Mary-Lynette är en stark och säker flicka, men den känslan förvinner när hon ansluter sig till grannens släktingar: Kestrel, Jade och Rowan. De tre flickorna är vampyrer, de är smarta men deras karaktärer är outvecklade. Mark är Mary-Lynettes perfekta bror, men jag upplever honom som riktigt naiv. Och så har vi Ash, bror till vampyrflickorna, mörk, mystisk och den som Mary-Lynette faller för.

Någon gång då och då har jag lust att läsa en bok om vampyrer. Denna gång blev det som sagt Nattens döttrar. Jag minns att jag tyckte om den första boken i serien och även om båda böckerna i serien är lätt- och snabblästa och inte riktigt någon storfavorit, är dem fortfarande beroendeframkallande.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar