söndag 6 november 2011

Ljudbok eller tryckt bok?

Det tror jag är en diskussion som aldrig sinar. Jag har förstått fördelarna med en ljudbok: du kan ta med den på promenaden, i bilen på väg till och från jobbet, bra för de som inte tycker om att läsa eller kanske har svårt att läsa tryckt text... fördelarna är många och jag behöver kanske inte rabbla upp alla just nu.

Vad jag vill säga är att jag har svårt, otroligt svårt med ljudböcker. Och i diskussioner med kollegor och vänner tycker många om ljudböcker och ingen som har så svårt med dem som jag.

Jag tycker inte om ljudböcker av den anledningen att när jag läser hör jag det jag läser i huvudet, karaktärerna blir levande och ibland får jag bilder i huvudet också. Det tycker jag är en upplevelse som inte jag kan få om jag lyssnar på en bok. För då blir det någon annans röst jag hör i mitt huvud och då har jag svårt att "höra texten" och att förstå boken. Visst är det märkligt? Kanske. Jag vet att jag kommer i alla fall att hålla mig till tryckta böcker. De ger mig mer läsupplevelse än ljudböcker.

1 kommentar :

  1. Jag är faktiskt inte heller så förtjust i ljudböcker. Tycker att det är mycket roligare att läsa själv, istället för att höra en annan persons röst i huvudet. Men jag kan tänka mig att det kan vara praktiskt! :)

    SvaraRadera