lördag 12 november 2011

Framgångsrik retorik - Barbro Fällman

Just nu behöver jag ta en paus från min uppsats och skriva om annat. Det får bli om boken Framgångrik retorik - Konsten att övertyga och påverka i din roll som lärare, skriven av Barbro Fällman. Den här boken läste jag för ett par veckor sedan i pauserna mellan föreläsningar på jobbet. Jag har, otroligt nog, läst boken grundligt och tycker att den är väldigt intressant eftersom det här är vad vi dagligen tampas med, att övertyga och påverka våra elever i vår roll som lärare.

Kommunikation har en viktig roll i min skolvardag. Dels kommunikation med eleverna, men också kommunikation med mina arbetskollegor. Förmågan att kunna kommunicera är en nyckelkompetens i dagen skola, både för lärare och elever.

Efter att ha läst klart boken ställer jag mig frågan varför retorik inte ingår i lärarutbildningen eftersom det kan bidra till att vi blir goda förebilder för våra elever. Märkligt. Retorikens metoder är aktuella än idag för att läraren ska kunna utveckla sitt ledarskap i klassrummet. Tur att jag är på hugget och fortbildar mig själv. Den här boken har hjälpt mig i att tänka hur jag lägger upp mina lektioner, hur jag är som talare och hur jag uttrycker mig för att få med mina elever. Tänk bara tillbaka på vilken lärare man minns bäst från sin egen tid vid skolbänken, förmodligen de som presenterade sitt ämne på ett engagerande sätt.

Till alla lärare vill jag säga: läs den här boken. Den ger riktiga bra tips och den får dig att fundera över din förmåga att lära ut och presentera ditt ämne. Boken innehåller också övningar i retorik och kommunikation för dina elever.

1 kommentar :

  1. Hej! Jag ville bara säga att nu (2013) är retorik med i lärarutbildningen och vi har fått precis den här bocker som obligatorisk för att läsa.

    Tack för dina intressanta kommentarer om bocken!

    Yolanda
    ämneslärareprogram språk

    SvaraRadera