tisdag 29 november 2011

En spökhistoria vid jul - Charles Dickens

Jag ÄLSKAR Dickens En spökhistoria vid jul, eller En julsaga. Samma berättelse, men med två olika titlar. Boken handlar om den snåle och elake Scrooge som under julnatten träffar julens andar. Efter den natten förvandlas han till en god människa. Boken är filmatiserad och jag tycker väldigt mycket om den också.

Dickens har skrivit denna klassiska berättelse som jag vill använda mig av i min undervisning. Det krävs då att vi börjar läsa En spökhistoria vid jul nu om vi ska hinna arbeta med den och verkligen få ut bästa möjliga av berättelsen. Kanske inspirerar boken eleverna till att se filmen om Scrooge som brukar visas på TV under julen.

Rabén och Sjögrens upplaga av Dickens spökhistoria innehåller fina illustrationer av Michael Foreman i både svartvitt och i färg, vilket jag inte riktigt kan säga om LL-förlagets upplaga i lättläst version. Däremot är jag positiv till den lättlästa versionen som heter Spökhistorier vid jul. Det är en förkortad version av berättelsen med många bilder. Men fortfarande med en lika bra och lika sorglig berättelse, skriven av den engelske författaren Charles Dickens, återberättat av Johan Werkmäster.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar