måndag 10 oktober 2011

Jag vill bara att du gillar mig - Ingrid Olsson

Ingrid Olssons bok, Jag vill bara att du gillar mig, läses ut på ett par timmar. Den handlar om några elever i ett klassrum i en gymnasieskola. Läsaren får träffa Katja, Pär, Andreas, Nellie, Sofi, Filip, Lena, Hannes och Stella som alla har en sak gemensamt - att någon ska gilla dem.

Okej, vad originellt! Dagens ungdomsböcker behandlar samma teman om och om igen. Och Olssons bok är ingen undantag. Ungdomsböcker idag handlar om ensamvargen som går i självmordstankar, att inte synas, dold mobbning, att inte vara nöjd med sig själv. Karaktärer som blottar sina innersta tankar och ingen förändring sker, precis så upplever jag Olssons bok.

Självklart vill alla människor vara omtyckta, men verkligheten är annorlunda och som tonår kan det vara bra att läsa liknande böcker för att få veta att man inte är ensam, utan att det finns andra tonåringar med samma tankar och upplevelser. Men som vuxen tycker jag att ämnet börjar bli lite tjatigt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar