söndag 16 oktober 2011

Intensiv läsning

Har haft läsmaraton i helgen och ignorerat mycket annat här hemma för det. Som att städa till exempel, skriva på min c-uppsats, lära mig det nya systemet skolan har startat med... ja, listan är lång! Däremot har jag gjort en del fantastiska och en del mindre fantastiska resor i böckernas värld.

Vår IT-pedagog på skolan har pratat om Jeff Kinneys böcker i samband med boklån till mina elever. Jag har själv sagt att jag ska låna dem och läsa, men tiden går och inget händer. Nu tog jag mig själv i kragen och lånade en av Kinneys böcker - Dagbok för alla mina fans: Usla utsikter. Boken handlar om Greg, en "innemänniska" som räknar med att stanna inomhus hela sommaren och inte göra annat än att spela tv-spel. Hans mamma uppmanar honom att försöka komma ut ur huset, men av egen erfarenhet tycker inte Greg att det är så bra att hålla på med en massa utomhusaktiviteter.

Boken är jätterolig och en bladvändare. Jag ville läsa vidare hela tiden för att ta reda på vad som händer Greg. Boken är en dagbok ur en 13-årings perspektiv - en riktigt töntig tonåring med en dråplig historia. Lättläst och bra med massor av bilder. Precis som en dagbok ska vara.

Den andra boken som lästes i helgen var Sarah Dessens Mitt perfekta liv. Huvudtemat i boken är om att vara perfekt. Efter att ha förlorat sin far, är Macy rädd. Sin rädsla försöker hon att hantera genom att kontrollera allt hon kan: sina kläder, sitt utseende, sina betyg och hur andra uppfattar henne. Samtidigt strävar Macy så mycket efter att vara perfekt organiserad att hon inte inser att hon har slutat leva. Till slut lär hon känna Wes, som påminner henne om att brister är mer intressant än perfektion. Macy börjar släppa taget, ha kul, och leva sitt liv igen. Vad vill författaren säga med detta? Jo, att det är brister och egenheter som gör människor intressanta.

Lite snabblästa böcker är avverkade också. Det låter så negativt när jag säger avverkade, men i det här fallet hoppas jag att det inte uppfattas så. Böckerna har varit otroligt intressanta att läsa och de har gett mig nya idéer till min undervisning. I serien "Ett ögonblick" från Nypon förlag har jag läst den 43 sidor långa boken Vågar du? av Dee Phillips. Det är en bok med många starkt färgade bilder och med väldigt lite text. Det är en bok som passar utmärkt till unga vuxna som har läs- och skrivsvårigheter eller nyanlända elever som ska lära sig svenska. Bilderna är fräcka, tuffa och väldigt snygga. Vågar du? är en bok om Lina som blir utmanad av sina vänner att stanna en natt i ett öde hus. Lina ska visa att hon vågar, men efter det förändras hennes liv.

Mer lättläst litteratur i helgen har varit Cecilie Ekens böcker i Den Svarta Safiren serien: Ökenflickan, Den mörka vägen och Neibars oas. Det är mycket fantasitiska böcker med jättefina bilder i färg som ger stöd åt texten. Böckerna är lättlästa med korta stycken, korta textrader och enkelt ordval. Den Svarta Safiren serien är en serie för mellanstadiebarn med en berättelse i en orientalisk värld. Seriens huvudpersoner är pojken Aram och flickan Sif som är på väg till en oas där den svarta safiren ska ligga gömd. Under resans gång råkar Aram och Sif ut för en hel del, men de ger inte upp och den spännande berättelsen fortsätter i kommande böcker. På Nypon förlags hemsida kan man också ladda ner lektionsmaterial till böckerna.

Ytterligare en bok har jag läst denna vecka, men den presenteras i ett inlägg för sig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar