lördag 1 oktober 2011

Fjäril i koppel - Zinat Pirzadeh

Jag tror att Fjäril i koppel har legat på mitt nattduksbord i en månad nu. Igår fick jag ta mig själv i kragen och läsa ut den. Anledningen till den sega läsningen har dock inte berott på boken innehåll, utan på min tidsbrist.

Zinat Pirzadeh har skrivit en fantastisk roman, som handlar till stor del om hennes uppväxt i Iran innan, under och efter revolutionen. Författaren har skrivit en roman full av dramatik och med en känsla som trollbinder läsaren. Vi befinner oss i Tehran där den unga kvinnan Shirin ska fatta ett stort beslut, ett beslut som grundar sig på hennes liv som barn. Det är under denna natt hon blickar tillbaka på sitt liv, det liv som har format henne till den hon är.

Shirin berättar om sitt tvångsäktenskap, om den grymma revolutionen och hur den förändrade Iran. Men bara för att hon inte fick uppleva sin barndom, betyder det inte att hennes barn inte kan få det bra.

Det här är en bok som många kommer att sträckläsa. Själv kunde jag inte det på grund av tidsbrist som sagt. Men språket i boken gör det inte svårt att hänga med i handlingen om man nu blir tvungen att lägga ifrån sig den ibland. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar