lördag 22 oktober 2011

Böcker lånade av Bookis

Har lånat några böcker av syrran som jag nu har läst och tänkte skriva om. Det var böcker syrran rekommenderade så jag hade inga som helst förväntningar på böckerna.

Den första boken jag läste var James Pattersons Livräddare. Den handlar om Ned Kelly som arbetar som livräddare på en semesterort i Florida. Där möter han Tess McAuliffe, hans drömmars kvinna. Ned och Tess kommer från helt olika världar, han är van vid att arbeta hårt och hon är van vid att saker och ting överlämnas i hennes händer. Men saker och ting är inte alltid som det verkar och snart får Ned reda på att Tess är inte den han trodde att hon var.

Ned och hans vänner får möjlighet till en stöt; att bryta sig in hos en rik konstsamlare för att stjäla tre målningar. Neds jobb blir att sätta igång larmet i andra hus så att polisen blir upptagen med annat. Men något går fruktansvärt fel. När Neds vänner kommer till huset finns inga målningar där. Och när Ned kommer tillbaka till huset, till sina vänner hittar han dem och Tess mördade. Snart är han en efterlyst man av FBI.

Jag har nu förstått att James Pattersons romaner ofta är snabblästa med korta kapitel. Även om jag njöt av boken, var den inte så spännande eller engagerande. Det är en bra historia, men den får mig inte att sluka boken.


* * * * * * * *

Två böcker som jag däremot älskade att läsa var Mary och Daisy av Lesley Pearse. Jag älskar historiska romaner och när det dessutom är starka, självständiga kvinnor i huvudrollen, slukar jag böckerna. Lesley Pearse är en brittisk författare som bor i Bristol, England. Hon har skrivit många böcker om starka kvinnor i historien.

Boken Mary handlar den unga flickan Mary Broad som begår ett stort misstag. Hon övertalas till att stjäla, men grips av polisen och döms till döden. Men hon får sedan ett mildare straff och flyttas till Australien i ett fångskepp. Mary måste leva i en omänsklig tillvaro, men hon har lovat sig själv att överleva och fly. Berättelsen bygger på en sann historia.

Berättelsen om Daisy handlar om hjärtesorg och tragik. Daisy är adopterad och söker sina rötter. Hon upptäcker att hennes biologiska mamma blev gravid som 16-åring och barnets far svek henne grymt. Ju mer hemligheter Daisy avslöjar, desto mer om hennes mors livsöde, tragik och förtvivlan får hon reda på.

Mycket bra böcker! Bör läsas!


Recenserad av Bookis syster för Bookis litteraturblogg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar