fredag 28 oktober 2011

Arbete med novellsamlingen Läsnovor

I förberedelseklassen har vi arbetat med tre kapitel ur novellsamlingen Läsnovor av Ingrid Jönsson. Samlingen innehåller tio korta noveller om allt som hör livet till: kärlek, vänskap, sorg... Novellerna har gett oss rika möjligheter till diskussioner. Vi har delat med oss av tankar som har väckts och känslor som har uppstått under diskussionerna.

I samband med läsning av de tre novellerna ur Läsnovor har vi arbetat med kopieringsunderlaget Läsnovor och skrivarglöd. Till varje novell finns det läsförståelsefrågor, diskussionsfrågor och skrivarkurs. Arbetet med kopieringsunderlaget och med våra litterära diskussioner har hjälp mig som lärare att få grepp om eleverna läsförståelse samt deras skrivutveckling.

Jag arbetar med nyanlända elever i årskurs 7-9. De elever jag har just nu går i utslussningsgruppen vilket betyder att de är redo för att successivt slussas ut i ordinarie klass. Elevernas språkutveckling ligger på olika nivåer av olika anledningar såsom skolbakgrund, erfarenheter eller andra svårigheter. Detta är också en av anledningarna till att arbetet med tre kapitel i Läsnovor skedde under en två månaders period och att vi sedan efter det fick avsluta vårt arbete.

Själv tycker jag att Läsnovor är ett väldigt bra arbetsmaterial och jag hade gärna fortsatt arbeta med det. Men det kräver att eleverna förstår lite mer, är mer vana vid att läsa och kan ”läsa mellan raderna”. Något som vi behöver träna på, men med lite enklare texter. Texterna upplevde jag som väldigt bra med få svåra ord.

Så här tyckte eleverna:
Det var lite svårt att förstå texten. I novellen finns inte så mycket svåra ord. Men det är spännande och rolig tyckte jag.

Jag tyckte att novellerna var jättebra. De var lätt att förstår och de var lite svårt också. Den som jag tycker mer är "Elddraken". Därför berättelses "jag" blir så arg och den skriver om sig själv hur hon/han känner. Det är lite sant när man blir jättearg så vill man att elddraken ska komma ut i bröstet. Man berättar om dåliga vänner och snälla/bra kompisar. Vågar man att säga nånting till den personen som bestämmer eller står bara i hans/hennes sida. Det är därför jag tycker om den novellen mer än de andra.


Jag tycker att novellen är bra men frågar är svårt jag kan inte hitta frågor för att frågar är lite svårt men jag tycker att jag lära många nya ord på novellen.

Eleverna tyckte att novellerna var bra och vi läste, läste och läste och diskuterade minst lika mycket för att förstå. Och när eleverna väl hade kommit till att förstå novellen, uppskattade de den väldigt mycket. Läsförståelsefrågorna och vissa uppgifter upplevdes ibland som svåra och det var inget eleverna kunde klara av på egen hand. Det blev med andra ord mycket arbete gemensamt, vilket bara var kul och väldigt givande för oss alla.

Vad jag vill säga är att Läsnovor är ett otroligt bra material att arbeta med. Korta texter, noveller, i samband med en skrivarkurs är väldigt bra och givande. För en del nyanlända elever, även om de varit i Sverige ett tag, kan det vara svårt att förstå. Men det beror helt på elevens tidigare skolbakgrund, förmåga att lära sig språket och intresse för läsning. Jag blev en erfarenhet rikare och eleverna lärde sig en hel del trots att det upplevdes som svårt.

Som en sista grej fick eleverna göra egna framsidor till en av novellerna vi hade läst. Här är ett par bilder:

1 kommentar :

  1. Vad roligt att ni jobbat med "Läsnovor och Skrivarglöd" och att du "Bookis" gillade materialet! Jag kan förstå att dina elever tyckte att det var lite svårt att förstå i bland, men så är det ju med litterära texter - det kräver läsning och mycket diskussioner och sen ännu mer läsning och ännu mer diskussioner för att förstå att det finns "mycket berättelse" mellan raderna också! Vilka fina framsidesbilder de gjort! Också mycket skoj att läsa deras kommentarer! Hälsa dem så mycket!!

    Allt gott!


    Många hälsningar

    Ingrid Jönsson

    SvaraRadera