söndag 9 oktober 2011

Appar till iPad

Nu har barnen testat två appar var på sina iPads. Min tanke var först att jag själv skulle testa och skriva om apparna som är från Rabén & Sjögren, men nu tänker jag skriva om dem med hjälp av barnen. Eftersom barnen har suttit med sina iPads och testat, testat och testat, tror jag också att de lättare kan tala om vad som är bra, alternativt mindre bra.

Min dotter, 8 år har testat:
1. Halvan ABC - ABC memory med 12, 24, eller 48 kort. Man ska para ihop bild med första bokstaven i namnet på det som är på bilden. Appen är rolig. Om man inte kan bokstäver, är det här ett bra sätt att leka och lära sig. Min dotter tyckte att hon hade blivit för stor för att lära sig bokstäver och namn på saker. Det här kunde hon redan. Men appen är ändå rolig om man vill spela memory anser hon. Appen har ljud som läser upp bokstäverna och namnet på sakerna så att man lättare kan koppla ihop ljud och bokstav.

2. Djurens pekbok - en app som handlar om hur djur låter. Man pekar på djuren och sedan får man höra hur de låter. Tråkig säger tjejen, men hon är ju trots allt åtta år. Så det här är en app som passar mindre barn.

Min son, 7 år har testat:
3. Här kommer polisbåten - en bok om Halvan av Arne Norlin och Jonas Burman. Man lyssnar på ljudboken och tittar på bilder. Bilderna är jättefina. När man hör ett ljud, bläddrar man själv vidare till nästa sida. Min son tycker att appen är bra, dels för att han tycker om berättelsen, men också för att det är lätt att ta med sig böcker i iPaden.

4. Kotten, grisen och lilla vännen - en bok av Lena Anderson. Även här får man vända blad när man hör ett speciellt ljud. Man tittar på bilder och lyssnar på ljudbok. Man kan välja om bildtexten ska visas på skärmen eller inte. Ljudet kan vara på eller av och bläddring av sidor kan väljas till automatisk eller inte. Boken är bra, men inte lika bra som Här kommer polisbåten. Det är en smaksak. I övrigt är funktionerna i båda böckerna lika.

Vad jag tycker:
Jättebra och fiffigt med appar som man kan samla på ett ställe. Speciellt då man är på resa eller borta hemifrån en längre period, då behöver man inte bära på tunga böcker. Barn tycker om att leka och hålla på med iPad och roligare blir det om man har en variation av appar, såsom spel, böcker och andra slags applikationer.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar