onsdag 28 september 2011

Böcker från Tanja Dianova förlag

I helgen satt jag och läste två böcker som ges ut av Tanja Dianova förlag. Den ena var en barnbok med sagor och berättelser och den andra var en biografi om författarinnan Tanja Dianovas liv.

Två vänner: Sagor och berättelser är en svensk översättning av ryska sagor skrivna av den klassiska författaren Leo Tolstoj. Det är fin bok med illustrationer i färg och lite text. Enligt baksidestexten har Leo Tolstoj skrivit korta sagor och berättelser för barn under 1860- och 1870-talet som har använts i undervisningen i skolor. Det var en nyhet för mig kan jag säga, men jag kan också berätta att det är riktigt fina historier om vem som är en bra vän, om det är svårt att lära sig sy och vad som händer med barn som äter plommon i smyg. Rekommenderas!

En människa föddes i Moskva är Dianovas biografi om livet i Sovjetunionen och den nya Ryssland. Hon skriver också lite kort om invandringen till Sverige och anledningen till hennes invandring. Boken består av korta noveller om den unga tjejen som lever i Sovjetunionen och senare i nya Ryssland ur både ett självbiografiskt och historiskt perspektiv. Dianova har haft en lång resa framför sig och nu delar hon den resan med sina läsare. Jag fascineras av hur duktig Dianova är på att formulera sig och för hennes ärlighet om hur livet var och hur det kändes. Extra glad blir jag av det Tanja skriver i slutet på boken: "Jag har två hemländer och dubbelt medborgarskap, två språk, två kulturer, och svenska och ryska vänner och släktingar. Det känns skönt att dela de rikedomarna med min lilla dotter Victoria och make Niclas".

1 kommentar :

  1. Later spannande, speciellt Dianovas biografi, den skulle jag absolut kunna tanka mig att lasa!

    SvaraRadera