lördag 3 september 2011

Klassiska sagor som världens barn har hört - Lena Johansson

I kursplanen för svenska som andraspråk (Lgr 11) kan man se att sagor ska arbetas med i undervisningen. Och det är jätteroligt och lärorikt att arbeta med sagor både i en sva-klass, men också i en förberedelseklass. Får man dessutom tips och hjälp med att planera lektioner, då tackar man inte nej.

Jag kan berätta att Bonnier utbildning ger ut ett arbetsmaterial innehållande tio sagor för både nyanlända elever och elever som kan lite mer svenska. Arbetsmaterialet heter Klassiska sagor - som världens barn har hört. På förlagets hemsida finns en provlektion från materialet att ladda ner och när jag tittade på provlektionen så kan jag ärligt säga att det inte tilltalade mig. Anledningen var att provlektionen visade en förenklad version av Askungen och jag som arbetar med elever i en fortsättningsgrupp, i förberedelseklass, vill och kan arbeta med sagor på högre nivå med mina elever. Jag misstänker att många kommer att tänka som jag när de tittar på provlektionen, men ni får tänka att arbetsmaterialet innehåller mycket mer än det som framkommer i provlektionen. Ett tips är därför att titta i blädderprovet på förlagets sida.

Det är självklart en bra provlektion som presenteras, men den gör tyvärr inte materialet rättvisa. Nu har jag haft turen att få titta på materialet Klassiska sagor och förstått att den innehåller mer än jag trodde. Den består av en A-del för nybörjare och en B-del för fortsättningselever. Materialet innehåller tio sagor som berättas i en förenklad version och i en svårare version. Eleven får sedan efter att ha läst sagan arbeta med läsförståelsefrågor, översätta valda ord till sitt modersmål, arbeta med olika övningar och skrivuppgifter utifrån den lästa sagan. Det finns en C-del också vilket består av uppgifter till sagorna på modersmålet och en D-del som innehåller uppgifter till de svenska sagorna i hel version. Det bästa, tycker jag, är att allt i boken får fritt kopieras och facit ingår.

De första sidorna i boken ger förslag på hur man kan arbeta med sagotema i en sva-klass. Målen med sagoarbete i klass är uppskrivna med en presentation av olika sorters sagor som finns. Jag tycker om alla delar i boken då den är anpassad till både nyanlända, fortsättare och elever som läser sva. Sagor i sva-klass delen består av 13 sidor och finns i andra upplagan av boken. De som har den första upplagan av boken kan beställa denna del kostnadsfritt från förlaget.

Jag rekommenderar verkligen det här materialet eftersom den ger eleverna möjlighet att arbeta med ordförråd, läsförståelse och eget skrivande! Materialet passar elever i årskurs 5-9 och författaren själv, Lena Johansson, är lärare i svenska som andraspråk i Botkyrka. Behöver jag säga mer?

2 kommentarer :

  1. Tack för tipset! Måste kika närmare på det här!

    Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Gör det! Min stora syster beställde en och hon är jättenöjd!

    SvaraRadera