torsdag 1 september 2011

Böcker från LL-förlaget

LL-förlaget har ni säkert hört talas om eller kanske till och med läst böcker ur deras utgivning. Nedan är några böcker som jag har läst/vill läsa eller nyheter för hösten. För er som inte känner till detta så kan jag berätta att det finns även lärarhandledningar och lektionsupplägg till många av deras böcker. Jag kan även passa på att berätta att LL-förlaget byter utseende vilket ni kan se på bilden ovan.

Skönhet, odjur, häxor, prinsar är sagor återberättade av Marie Louise Ramnefalk. Boken innehåller sju sagor i en lättläst version med vackra bilder i färg. Tips på en lektion till en av sagorna i boken finns att ladda ner här.

Pinocchio av Carlo Collodi är den klassiska historien om Pinocchio, återberättad till lättläst av Inger Kullenberg. Författaren Collodis original utkom redan 1883. En väldigt fin berättelse med jättefina illustrationer i färg!

Ondskan av Jan Guillou vet jag inte om jag behöver säga så mycket om. Jag tror att det är en bok som man har läst minst en gång i sitt liv och sett filmen säkert flera gånger. Här är i alla fall en av Sveriges mest älskade böcker återberättat till lättsläst.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson. Det här är en bok som jag älskar och som man måste läsa! Till denna bok finns en lektion att ladda ner här.

Rolands resa av Pamela Jaskoviak är en lätt pocketbok på 69 sidor. Boken handlar om Roland, 60 år, som övertalas av sin kollega att resa till Thailand. Väl där träfar han den unga thailändska tjejen Keng. Thailandresor och prostitution är ämnet i denna bok.

Graffitins historia - Malcolm Jacobson. Det här är en historiebok med mycket bilder av graffitin som konstform. Graffitin växte fram på gatorna i Philadelphia och i New York på 1970-talet. Graffiti väcker många frågor, provocerar och upprör, men det finns många sätt att se på spraymålade bilder. Lektionsmaterial till boken finns att ladda ner här.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar