torsdag 1 september 2011

Böcker från En bok för alla

En bok för alla betyder billiga böcker för mig. Förlaget startades 1976 och med hjälp av statligt stöd kunde de ge ut kvalitetslitteratur till ett lågt pris. Statsstödet upphörde år 2007, men verksamheten fortsätter enligt den ursprungliga grundidén. Nu ägs En bok för alla av Föreningen Ordfront och Föreningen En bok för allas vänner.

Litteraturen som ges ut av En bok för alla varierar, men mycket av det är barn- och ungdomsböcker. Jag har tre böcker i bokhyllan som har getts ut av En bok för alla och jag hoppas att jag snart får lite över till att läsa dem.

Den ena boken är Cornelia Funkes bok Månskensdraken. Boken har en lättläst stor stil med färgbilder av författaren. Berättelsen handlar om Filip som måste hjälpa en silverfärgad drake att gömma sig. Tillsammans med draken kommer Filip att kämpa mot en elak riddare.

De andra två böckerna är Louis Sachars Ett hål om dagen och Lynne Ewings Drive by. Det är nästan pinsamt att erkänna att jag inte har läst Ett hål om dagen. Den är väldigt känd och jag tror att den har många hängivna läsare. Boken har också blivit film och är flerfaldigt prisbelönad. Boken handlar om Stanley Yelnats vars familj är drabbad av otur. Stanley blir arresterad för ett brott han inte begått och hamnar på Camp Green Lake i 40 graders värme. Det finns bara en regel: "gör inte chefen upprörd" och chefen är den som tvingar killarna att gräva ett hål om dagen...

Lynne Ewings Drive by handlar om gängmedlemmar, om Tito som ser sin bror Jimmy skjutas ner på öppen gata. Tito blir tvungen att ta över hans affärer, bli langare åt ett par killar. Det här verkar vara en spännande roman med få sidor och jag hoppas att jag kan ta mig an den snart.

2 kommentarer :

  1. Jag alskar En Bok For Alla, de har alltid bra bocker till billiga priser! Och ger ut nytryck av aldre tilleratur med jamna mellanrum, jag ar kar!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också om En bok för alla, främst för deras låga priser!

    SvaraRadera