tisdag 23 augusti 2011

Sjung och träna svenska - Helena Bogren & Karin Sundström

Jag har vid ett tidigare tillfälle skrivit om materialet Sjung och träna svenska: 70 sånger för sfi-undervisning av Helena Bogren och Karin Sundström. Det kan du läsa mer om här. Det här är ett material som passar nyanlända elever och elever som läser på SFI (Svenska För Invandrare).

För er som inte känner till materialet sen tidigare kan jag berätta att det består av en bok med 70 sånger som tränar språket på ett roligt och annorlunda sätt. Till boken finns en DVD-skiva med inspelningar till alla 70 sångerna. På skivan finns också övningar till varje sång som man kan skriva ut och arbeta med. Sångerna är indelade i fyra delar beroende på svårighetsgrad. Det olika delarna fokuserar på olika saker i språkinlärningen, bland annat fonem, grammatiska moment, ordförråd, uttryck och ordspråk.

Nu tänker du säkert så här: "Jaha, men sjunga kan man ju och det spelar ingen roll vad det är för material man använder. Det finns många sånger på nätet man kan skriva ut och sjunga med klassen". Men, det är nämligen så här att just denna sångbok tränar det svenska språket. Den tränar vokalljud, alfabetet, enkla fraser, ordspråk och uttryck. Fiffigt va? Man tränar språket genom att sjunga. Och vad som är ännu fiffigare är att sångerna finns inspelade på DVD-skivan som man bara måste köpa till. Jag vet själv att jag inte har någon sångröst och jag vägrar att sjunga med klassen, men just den här skivan kommer jag att be skolan köpa in. För materialet passar väldigt bra till nyanlända elever. Sångerna är ett bra redskap för att träna uttal och prosodi samt nöta in fraser, ord och grammatiska strukturer. Upprepning genom sång är också mer lustfyllt än att bara läsa en text.

Här nedan är ett smakprov på en sångvers i boken:

Blommor, mattor (Melodi: Broder Jakob)
Blommor mattor
lampor klockor
flickor kvinnor
tröjor jackor
hyllor soffor tavlor
skolor gator kakor
pennor strumpor
väskor veckor

Jag kan också berätta att skivan jag har fått titta på är indelad i 70 mappar innehållande sång, arbetsblad i form av kopieringsunderlag och noter med melodistämma och ackord. En mapp för varje sång. DVD-skivan har nu gjorts om och är färdig. Övningarna är omarbetade så att lärarna inte behöver skriva ut dem. Många skolor arbetar nu med smartboard och övningarna på skivan är anpassade till detta. Eleverna kan fylla i dem direkt i datorn eller på smartboard vilket också underlättar för elever som har läs- och skrivsvårigheter. Innehållet på den gamla skivan och den nya har däremot inte förändrats. En ytterligare förändring som har tillkommit på den nya skivan är att en meny är tillagd så att man lättare kan klicka fram till önskad sång.

Eftersom det nu har tagit lite tid för förlaget Hallgren & Fallgren, som ger ut materialet, att göra om skivan, kan jag berätta att deras introduktionserbjudande för materialet fortfarande gäller. Det kan ni säkert läsa om förlagets hemsida, men jag skrivit ner priset här nedan också.

Prova på priset är:
10 ex sångböcker á 198 kr: 1980 kr
1 DVD med musik, noter och kopieringsunderlag: 950 kr
Introduktionsrabatt: -580 kr
Summa introduktionspris: 2350 kr

Man ska alltså passa på att köpa in materialet nu när de har förlängt erbjudandet. Då sparar man lite pengar också som man kan utnyttja till att köpa in annat material för. Bra va? Hoppas nu att ni som har mejlat till mig om detta material har fått svar på era frågor och funderingar kring DVD-skivan. Och jag kan inget annat än rekommendera det!

2 kommentarer :

  1. Hoppas att allt är bra med dig!

    Åh, vi skulle så gärna vilja köpa in det här materialet men har så grymt lite pengar att röra oss med att det bara räcker till elevböcker.SUCK!

    Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Hej! Det är bra, tack! Hur är det med dig? Ja, materialet är riktigt bra! Jag har fått titta på den och jag blev förtjust! Hoppas att ni kan få pengar till att köpa in den. Kram på dig!

    SvaraRadera