onsdag 3 augusti 2011

Läsmaraton i samband med flytt

Jag är mitt inne i en flytt just nu och samtidigt försöker jag ta igen all lästid som går förlorad. De senaste två dagarna har jag haft ett slags läsmaraton då jag har läst fyra böcker samtidigt som jag har packat ner och packat upp saker. Det kallar jag för en effektiv flytt och en effektiv läsning. Följande böcker är lästa på två dagar:

Glashuset av Rachel Caine. Första boken om vampyrerna i Morganville. Boken behandlar tonårsfrågor; att flytta hemifrån, gå på college och få nya vänner (och fiender). Den handlar om Claire Danvers som börjar på college i Morganville, Texas. Claire förväntar sig inte att passa in, men hon förstår inte varför Monica har blivit hennes fiende efter en händelse i skolan. Claire bestämmer sig för att flytta från skolan och flyttar in i Glashuset med tre ungdomar, efter en annons i tidningen om att rumskompis sökes. Ganska snart får hon reda på att staden styrs av vampyrer och har man inget skydd är det bäst att passa sig och Glashuset är det enda enda huset i staden där Claire och hennes rumskompisar är skyddade. Tyvärr är inte det deras enda problem. De försöker nämligen också klura ut varför deras rumskompis Michael försvinner varje morgon och dyker upp vid solnedgången igen. Det här var en rätt så bra bok, med människor som huvudpersoner istället för vampyrer.

Bränd av P.C. Cast och Krisitin Cast. Bok sju i serien House of Night läste jag ut igår. Handlingen drivs inte framåt märkbart. Däremot fokuserar den till stor del på hur vännerna ska få Zoey att komma tillbaka från Andra sidan, då hennes själ har splittrats efter att ha sett Kalona döda Heath. Det finns inget driv i böckerna om Zoey Redbird och jag förstår inte riktigt varför jag envist håller fast vid dem.

Änklingen av Ray Kluun. Denna bok fick jag tips om av min lillasyster som har läst En sorts kärlek skriven av samma författare. Änklingen handlar om Sten och hans treåriga dotter. Efter hustrun Carmens död, slutar Sten att arbeta och dränker sig i nattlivet i Amsterdam. Han spenderar inte en natt ensam och tillåter inte sig själv att sörja. Efter den elfte september tragedin börjar Sten minnas sitt löfte till Carmen och han börjar inse hur svårt det kan vara att ta väl hand om sin dotter. Sten lär sig på nytt att älska sin dotter. Han reser med sin dotter till Thailand och vidare till Australien. Resan ger både Sten och hans dotter spännande upplevelser. Det här är en bok som ger en ärlig bild av sorgearbetet när man förlorar någon. Det är en bok om att växa in i papparollen och om omgivningen som inte gör saker och ting lättare. En bok som klart dröjer sig kvar.

Styrketräna hemma, Delaviermetoden av Frédéric Delavier & Michael Gundill. Det här är en lite annorlunda bok som jag har suttit och bläddrat igenom mest och fastnat vid vissa delar som jag har läst grundligare. Det är en bok för de som styrketränar hemma, innehållande över 200 övningar för att träna upp kroppens muskler. Övningarna presenteras grundligt och till det finns också en anatomisk guide med illustrationer. Boken passar både nybörjare och mer avancerade tränare med fler än 50 träningsprogram. Mycket intressant bok. Min svåger styrketränar en hel del och han blev helt förtjust i boken när jag visade honom den. Rekommenderas!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar