fredag 26 augusti 2011

Julia - Anne Fortier

Det var ett tag sen jag var uppslukad av en boks sista sidor, vilket jag har varit nu när jag läste de sista sidorna av Anne Fortiers bok, Julia. Fortier har lyckats med något som nästan är omöjligt: att göra Romeo och Julia fräsch igen. Inte på ett sätt som kräver omarbetning av historien, utan genom att ta medeltida Italiens Romeo och Julia berättelse och berätta den som den verkligen var.

Utgångspunkten för boken är den nutida karaktären Julie Jacobs som får reda på att hon egentligen är Giulietta Tolomei - den karaktär som levde i Siena år 1340 och som också Shakespeare baserade sin berättelse på. Julie reser till Siena på jakt efter familjens skatt, men allt hon finner är en härva av invecklade ledtrådar, skumma berättelser, historier från det förflutna och den absurt vidskepliga lokalbefolkningen... och kanske sitt öde.

Jag vill inte lovorda boken för mycket, för jag vet att det ibland händer att andra som läst en bok tycker att den är så bra att den som vill läsa boken får för höga förväntningar på den, som inte uppfylls. Därför kan jag säga att de som älskar att läsa om kärlek, olycklig och lycklig kärlek och de som tycker om Shakespeares Romeo och Julia måste läsa denna berättelse. Själv hade jag inga förväntningar och jag tycker att boken var bra, speciellt slutet.

Boken består av två parallella berättelser, nutid och Siena år 1340. Efter de första kapitlen, när Julie befinner sig i Italien, börjar kapitlen att växla mellan de två olika tidsperioderna. Dåtiden handlar om den historiska Romeo och Julia och nutiden om Julias sökning efter sin Romeo. Den moderna historien om Romeo och Julia är många saker: ett mysterium, en berättelse om två systrar och en historia om hur våra föreställningar och rädslor och förhoppningar påverkar vår verklighet. Man vet aldrig vem man kan lita på och vem som kan överraska dig. Kommer Giulietta att hitta ett lyckligt slut denna gång? Kommer hon att finna sin Romeo och leva lyckligt med honom eller kommer hon för evigt att vara en legend?

Läs denna bok! Jag tror inte att du blir besviken. Anne Fortiers Julia är elegant och lätt, den andas historia och Italien känns inte långt bort så länge man läser. Den mest berömda kärlekshistorien genom tiderna väcks till liv i denna bok och den blir utforskad på nytt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar