lördag 23 juli 2011

Ljusets dotter - Elisabet Nemert

Historiska romaner läste jag en hel del under min tonårstid. Jag tyckte då att det var något speciellt och spännande med den rika mannen som blev kär i den fattiga, alldagliga flickan. Men i takt med att man blir äldre, ser man också mer realistiskt på livet vilket kan vara anledningen till att Elisabet Nemerts bok, Ljusets dotter, inte riktigt fångade mig. Men det kan också bero på själva bokens handling.

Historien utspelar sig i Sverige under senare delen av 1700-talet. Vi får möta Maria Wessman, den utsatta och kuvade flickan som till slut finner kärleken efter många prövningar i livet. Författaren använder sig av klyschor, bristfälliga personbeskrivningar och för mycket förklaringar samt en historia som känns påtvingad berättelsen. Inte nog med det så har författaren lagt till övernaturliga och mystiska inslag som inte är annat än orealistiskt.

Som novell kan denna berättelse fungera, men som roman är den inte mycket att spendera sin tid på.

2 kommentarer :

  1. Den här boken står jag på tur att få på biblioteket. Din recension får mig att vilja läsa den nu! :)

    SvaraRadera
  2. Berätta gärna vad du tyckte om boken när du har läst färdigt :)

    SvaraRadera